EFTER KRITIKEN: DG lägger ut all resestatistik på nätet

Destination Gotland har fått kritik från besöksnäringen för att bolaget inte varit öppet med antalet resande. Nu har man beslutat sig för att statistiken ska läggas ut på hemsidan.

Christer Bruzelius, vd för Destination Gotland.

Christer Bruzelius, vd för Destination Gotland.

Foto: Dennis Pettersson

FÄRJETRAFIKEN2018-06-24 06:20

Besöksnäringen har varit rejält kritisk mot Destination Gotland och bolagets sätt att hantera sin statistik över antalet resenärer. Flera har menat att bolaget borde redovisa statistiken mer öppet. Nu har det skett och vd:n Christer Bruzelius säger att statistiken nu kommer att läggas ut på bolagets hemsida efter varje avslutad månad.

– Vi kommer lägga ut statistik löpande för varje månad på nätet. Vi ser att det finns ett stort allmänintresse kring att följa hur många som reser med färjorna, säger Christer Bruzelius.

Han säger att flyget redan lägger ut sådan statistik och att Destination Gotland kommer att göra på samma sätt.

– Swedavia lägger ut statistik varje månad och det finns efterfrågan även från besöksnäringen att vi gör det här, säger Christer Bruzelius.

Destination Gotland hade efter vecka 24 i fjol 465 073 passagerare som bokat en resa till eller från Gotland. I år var siffran efter samma vecka totalt 476 533 passagerare.

– Vi ligger ungefär kring det som det vi tänkt oss och vår ambition är att växa lite mer än det här. Det är en realistisk ökning sett till högsommarveckorna, på helårsbasis kan vi växa ytterligare framförallt genom att bredda säsongen, säger Christer Bruzelius.

Vad tror du ligger bakom ökningen i år?

– När vi satte igång med tv-kampanjen föll det samman med väldigt bra väder. Det är en kombination mellan bra väder och marknadsföring. Sedan gör kursen för kronan att vi kanske semestrar mer i Sverige än tidigare år, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!