Gotlandsbåtens vice vd: ”Pris är magiskt”

Förbokade sittplatser och snabbare incheckning. Det är några av förändringarna till nästa säsong för Gotlandsbåtens resenärer. ”Vi har fått känna oss fram”, säger vice vd:n Ola Mattsson om första sommaren.

Foto: Petra Jonsson

FÄRJETRAFIKEN (GT)2016-09-02 05:30

För första gången på 49 år har Gotlandstrafiken fått en konkurrent under sommarsäsongen i den nya aktören Gotlandsbåten AB. Vägen dit, från att bolaget bildades, har varit allt annat än spikrak. Redan 2014 skulle Gotlands-båten ha haft sin färja i trafik mellan Visby och Västervik. I takt med motgångarna har man bland annat bytt vd och tvingats säga upp personal för att sedan anställa ny. Det har stötts och blötts i media och olika forum huruvida rederiets planer varit överambitiösa – eller rentav en bluff.

Ola Mattsson, vice vd på företaget sedan snart ett år, har varit med under hela resan som aktieägare.

– Jag har trott på idén från början men det var först när vi hade en båt som jag började jobba med projektet.

Enligt honom kan den gångna rekordsommaren, med en nära 16-procentig ökning av antalet färjeresenärer till och från Gotland under sommarveckorna, till stor del förklaras av den nya konkurrensen.

– Det har funnits en bristande kapacitet i kombination med för höga priser i färjetrafiken sommartid sedan 2004, speciellt under största månaden juli. Hade det i år bara funnits mer boende så hade rekordet varit ännu högre, säger Ola Mattsson.

Även om företaget trotsade eventuella skeptiker med båtens, katamaranen HSC Express, premiärtur i slutet av april, har kritik och reaktioner inte uteblivit. Fartyget tål inte lika mycket sjö som DG:s stora färjor och efter att fyra enkelturer fick ställas in på grund av vädret i mitten av augusti ställas, blev några passagerare strandsatta, något som GT rapporterat om tidigare. Vid ungefär samma tidpunkt anmäldes också rederiet till allmänna reklamationsnämnden, ARN, av en kund som inte kunde boka om sin tur till en likadan nästa sommar. Hon hade enligt anmälan två veckor på sig att resa eftersom säsongen tog slut då.

– Just den där händelsen har vi rett ut med kunden nu. Vårat callcenter agerade fel och självklart går sådant att lösa. Hon hade aldrig behövt gå så långt som till ARN, säger Ola Mattsson.

Inför nästa års trafik blir det en hel del ändringar och justeringar, enligt vice vd:n. Men att det gungar vid hårdare väder är något som resenärerna får räkna med.

– DG:s stora färjor är väldigt stabila och att jämföra med dem är inte rättvist. Vår katamaran är likvärdig deras snabbfärjor på det planet. Det här visste vi från början och det har varit väldigt uppskattat när vi gått ut i förväg och varnat för att det kan bli gungigt.

En nyhet inför nästa år är så kallad seating, att man kan välja att betala för en förbokad plats.

– Det har upplevts som stressfyllt att inte veta om det ska finnas sittplatser för en hel familj bredvid varandra.

Tiden för incheckningen ska justeras så att den liknar de som DG har i dag. I stället för 45 minuter blir sista incheckning 20 minuter före avgång. Även för bilpassagerare kommer incheckningstiden att bli kortare.

– Prioriteringen har varit att klara av det viktigaste för att få trafiken att flyta på. Och det har fungerat bra. Vi är i ett slags krypa och börja gå-stadium och har fått känna oss fram.

Trots att Gotlandsbåten inte riktigt nådde målet på 180 000 sålda biljetter under säsongen, är resultatet helt klart godkänt, enligt Ola Mattsson.

Årets ekonmiska resultat är inte klart och inga siffror kan lämnas ut nu.

– Vi har satt ett mål om plusresultat det fjärde året. Jag brukar säga att det finns nästan inget framgångsrikt företag som inte varit nära en konkurs i början. Gotlandsflyg är ett sådant exempel.

Samtidigt krävs ständigt nya intressenter i form av både stora och mindre aktieägare.

– Den här sommaren kommer att visa att det gör skillnad när ett lågprisalternativ kommer in på en monopolmarknad.

Ola Mattsson säger att priserna har pressats sedan Gotlandsbåten kom in och för många besökare är det den springande punkten.

– Pris är magiskt. Vi kan inte leva upp till allt som DG gör eller jämföra oss med dem, de gör ett fantastiskt jobb för och med Gotland. Det är heller inte Gotlandsbåtens fokus. Däremot vill vi självklart att alla gotlänningar ska tycka om det vi gör. Förhoppningsvis förstår man att turismen är den största och viktigaste näring vi har. Förutom att det är en inkomstkälla bidrar den till att fler upptäcker Gotland och väljer att flytta hit en dag.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om