Trafikverket om vÀgbidraget: "StÀmmer inte"

Besparingar och minskat underhÄll de senaste Ären har tÀrt pÄ de enskilda vÀgarna pÄ landsbygden. Men regionens förklaring att det statliga stödet minskar för varje Är, Àr direkt felaktigt, enligt Trafikverket.

I gÄr skrev GT om Trafikverkets syn pÄ enskilda vÀgar. PÄ Gotland har regionen hand om de flesta statsbidragsvÀgarna, men folk pÄ landsbygden Àr missnöjda. Regionen vill att privata krafter ska ta över, likt i stora delar av landet. Men frÄgan Àr om gotlÀnningarna vill reparera det som lÀnge blivit eftersatt.

I gÄr skrev GT om Trafikverkets syn pÄ enskilda vÀgar. PÄ Gotland har regionen hand om de flesta statsbidragsvÀgarna, men folk pÄ landsbygden Àr missnöjda. Regionen vill att privata krafter ska ta över, likt i stora delar av landet. Men frÄgan Àr om gotlÀnningarna vill reparera det som lÀnge blivit eftersatt.

Foto: Jenny Nilsson

Enskilda vÀgar2018-04-14 11:10

Tekniska nÀmndens ordförande Tommy Gardell (S) sticker inte under stol med att underhÄllet av regionens enskilda vÀgar Àr en utsatt utgiftspost, i synnerhet i tider av besparingar.

– Folk Ă€r missnöjda. Jag tror att de enskilda vĂ€garna kan skötas bĂ€ttre av dem som bor i omrĂ„dena. En möjlig lösning Ă€r att skjuta till extra resurser för att Ă„terstĂ€lla vĂ€garna innan det överlĂ„ts till en samfĂ€llighetsförening eller liknande. DĂ„ kan de sjĂ€lva styra över vilka Ă„tgĂ€rder de vill ha och hur ofta, det tror jag Ă€r det bĂ€sta. SĂ„ ser det ut i resten av landet och regionen kan inte fortsĂ€tta ha det ansvaret.

Enligt Tommy Gardell tÀcker statsbidraget knappt en tredjedel av regionens kostnader för enskilda vÀgar.

– Det Ă€r nĂ€stan hĂ€lften sĂ„ mycket som vi fick bara för nĂ„gra Ă„r sedan. Och vi vet ingenting om hur det blir kommande Ă„r. Jag vet bara att det blir mindre och mindre i statligt bidrag, sĂ€ger han.

Regionen fick cirka 6,4 miljoner kronor i kompensation för skötseln under 2017, enligt teknikförvaltningens egna uppgifter. Det Àr en rejÀl minskning mot tidigare Är och den budget pÄ 8,9 miljoner som teknikförvaltningen rÀknat med. "Statsbidraget för enskilda vÀgar kommer att minska successivt kommande Är", skriver förvaltningen i en tjÀnsteskrivelse till tekniska nÀmnden i Är.

Men enligt Trafikverket satsar staten inte mindre pengar pÄ de enskilda vÀgarna. Och nÀr GT undersöker saken nÀrmre, visar det sig att Region Gotland sedan fyra Är tillbaka borde ha kÀnt till att driftbidraget skulle sÀnkas med start 2016. Trafikverket införde dÄ den nya berÀkningsmodellen för statsbidraget, ett arbete som började redan 2013.

– Syftet Ă€r att fĂ„ en mer rĂ€ttvis fördelning över landet. Det stĂ€mmer att regionen i och med detta fĂ„r ett lĂ€gre bidrag totalt sett, men vi har inte för avsikt att göra nĂ„gon generell neddragning pĂ„ enskilda vĂ€gar i Sverige, sĂ„ det Region Gotland sĂ€ger stĂ€mmer inte, sĂ€ger Anne-Lie Ericsson som Ă€r nationell planerare för enskild vĂ€ghĂ„llning pĂ„ Trafikverket.

Enligt den nya bidragsmodellen har nÀmligen kompensationen för moms höjts för vÀghÄllaren, vilket för Gotlands del betyder fem procent, eller cirka 450 000 kronor, i uteblivna intÀkter eftersom en kommun eller region inte Àr momsberÀttigad.

Men det som enligt Trafikverket Àr den huvudsakliga orsaken till Gotlands minskade andel, Àr regionens höga kostnader för dammbindningen av vÀgar som har legat pÄ de dubbla i jÀmförelse med genomsnittet i landet. Men i dag ligger man pÄ samma nivÄ som resten av landet tack vare att man gÄtt över till en billigare metod, enligt Trafikverket.

– Den nya berĂ€kningsmodellen har utgĂ„tt frĂ„n uppgifter frĂ„n landets vĂ€ghĂ„llare dĂ„ vi gjorde en enkĂ€tundersökning inför att vi tog fram den nya prislistan, dĂ€r vi ville ha in exempel pĂ„ faktiska kostnader för underhĂ„llet.

Gotland var det enda lÀn dÀr Trafikverket inte fick ett enda svar, vilket kan ha varit en nackdel i sammanhanget, enligt Anne-Lie Ericsson.

Tommy Gardell hĂ„ller fast vid sin bild av ett successivt minskat statligt stöd. Och att budgeten skulle spricka med nĂ€ra 2 miljoner för 2017 kom som en överraskning för vĂ€genheten – trots att tanken med Trafikverkets nya bidragsmodell Ă€r tydligare ramar för berĂ€kningen av det Ă„rliga driftbidraget

– Oavsett hur de rĂ€knar ut bidraget sĂ„ har Gotland missgynnats i alla fall, sĂ€ger Tommy Gardell.

Kan man inte minska kostnaderna dÄ?

– Nej det Ă€r bĂ€ttre att vĂ€gföreningar tar över, tror jag, DĂ„ har de bĂ€ttre kontroll och vet vad de fĂ„r för pengarna. Men hittills har vi inte landat i nĂ„gra sĂ„dana överenskommelser. Det verkar inte vara nĂ„gon som Ă€r beredd att göra jobbet.

Bidraget 2017

För 2017 betalades Ärligt driftbidrag pÄ drygt 7,6 miljoner kronor till totalt 333 vÀgar pÄ Gotland. 11 vÀgar har samfÀllighetsföreningar som bidragsmottagare, i övriga fall Àr det Region Gotland.

Om vĂ€gen fĂ„r Ă„rligt driftbidrag, och det behöver göras ett större underhĂ„llsarbete pĂ„ vĂ€gen, kan ansökan göras om sĂ€rskilt driftbidrag. Det har gjorts i nio sĂ„dana arbeten under förra Ă„ret – för ett sammanlagt bidragsbelopp pĂ„ 1,6 miljoner kronor.

KĂ€lla: Trafikverket

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!