Vänsterpartiet kräver vägpris i färjetrafiken

Inför vägpriser på Gotlandsfärjorna i enlighet med vad vägpris.nu kräver. Och flytta ansvaret för trafiken från Rikstrafiken till Vägverket.Det är krav som återfinns i vänsterpartiets statsbudgetförslag för 2009.

Ekonomi, näringsliv & finans2008-10-08 04:00
Det är i en bilaga i vänsterpartiets infrastrukturinriktning som förslagen redovisas länsvis. Sjövägen till/från Gotland bör betraktas som ett statligt ansvar och få samma status som vilken riksväg som helst, menar (v). Ansvaret bör ligga på Vägverket som redan i dag har hand om annan färjetrafik som ses som en förlängning av andra vägar.

Jämför med andra
Utgångspunkten för färjetrafiken skall vara att gotlänningarna ska kunna åka till Stockholm och åter på samma dag. Kostnaden bör jämställas med motsvarande sträcka på fastlandet enligt det synsätt som redovisas av organisationen vägpris.nu.
- Det finns en rad öar i Sverige som har fasta förbindelser eller vägfärjor och där staten i dag finansierar underhåll och drift för överfart till dessa öar. Vår grundprincip är att det inte ska vara av någon avgörande betydelse att Gotland befinner sig längre bort från fastlandet än andra svenska öar, heter det i vänsterpartiets infrastrukturinriktning.

220 miljoner
Statens nettokostnader för ett vägprisgenomförande enligt vägpris.nu:s förslag skulle bli cirka 220 miljoner kronor.
- Vi anser att det så snart som möjligt ska införas ett vägpris till Gotland.
I skuggbudgetförslaget finns också satsningar på kommunerna.
- Att räkna upp, inte som regeringen, frysa statsbidragen till kommunerna ger Gotland 18 miljoner 2009, 37 miljoner 2010 och 57 miljoner för 2011. En satsning på fler jobb, för bättre välfärd i kommunsektorn är planerad att ge Gotlands drygt 20 miljoner kronor 2009 och nära 50 miljoner 2010, framhåller Brittis Benzler, gruppledare för vänsterpartiet på Gotland.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!