Lotteriinspektionen har granskat Svenska Spels marknadsföring under perioden juli till november 2013. Reglerna för spelreklam skärptes i juni 2013 och inspektionen konstaterar att bolaget bryter mot villkoren i över hälften av de granskade fallen efter att de nya villkoren infördes.
Det är särskilt vid marknadsföring på internet som bolaget bryter mot reglerna, genom att inte hänvisa till Stödlinjen för spelmissbruk. En reklamfilm fick också anmärkning eftersom de medverkande med all sannolikhet var under 25 år, vilket inte är tillåtet. Bolaget har även använt klickbara länkar från en annons till en undersida för Svenska Spels Bingo. Det är inte tillåtet att länka till en webbsida där spelet anordnas.
Av de 121 granskade marknadsföringsobjekten var 93 stycken inte, eller var på gränsen till att inte vara, förenliga med villkoren. I 72 av dessa 93 fall kunde ett klart brott mot villkoren konstateras och i 21 fall kunde marknadsföringen anses vara på gränsen till att bryta mot villkoren. Enbart 28 stycken av de granskade objekten var utan anmärkning.
Lotteriinspektionen konstaterar slutligen att Svenska Spel blivit bättre på att följa reglerna under granskningsperioden. I juli fick 88 procent av de granskade objekten anmärkning, jämfört med 48 procent i november, vilket är en minskning med mer än 50 procent. Resultatet tyder på att bolaget anpassat sin marknadsföring enligt de ny skärpa villkoren, sammanfattar Lotteriinspektionen.