Stora rationaliseringar inom Gotlands Media - delar av verksamheten flyttas till Norrköping
Gotlands Media, som bland annat ger ut Gotlands Allehanda, står inför stora rationaliseringar.- Vi gör det här för att kunna leverera produkter med ett kraftfullt lokalt innehåll till våra läsare, säger Gotlands Medias vd Lars Herlin.
Vd. Delar av Gotlands Medias annonsproduktion, ekonomi och kundtjänst flyttas till Norrköping. "För att vi ska kunna ge ut bra tidningar måste kringverksamheten slimmas", säger företagets vd Lars Herlin.Foto: ROLF JÖNSSON
Foto: Rolf Jönsson
Det gotländska mediaföretaget ägs av koncernen Norrköpings Tidningars media AB, NTM, som äger lokaltidningar på flera andra orter i landet.
I ett försök att skapa rationaliseringsvinster ska vissa funktioner på alla tidningar i NTM-koncernen samlas i Norrköping. Det handlar om annonsproduktion och ekonomi, alltså verksamheter som läsare och annonsörer inte kommer i kontakt med så ofta, men också om telefonväxel.
I dag jobbar elva personer inom Gotlands media med kundtjänst, ekonomi och annonsproduktion. Under de närmaste veckorna kommer det att utredas hur stora delar av dessa verksamheter som kan flyttas över till Norrköping. Klart är att en viss del av alla dessa verksamheter kommer att finnas kvar i tidningshuset på Broväg.
Samtidigt som delar av dessa funktioner flyttas från Gotland har redaktionscheferna på Gotlands Media fått i uppdrag att se över vilka möjligheter till samordning som finns mellan redaktionerna. Allt i syfte att spara pengar.
- Det ligger i läsarnas intresse att vi arbetar kostnadseffektivt. För att vi ska kunna ge ut bra tidningar måste kringverksamheten slimmas så att resurserna kan riktas mot lokal journalistik och lokalt säljande. Kärnan i vår verksamhet på Gotland ligger inte i att producera annonser, utan att vi säljer och publicerar dem och att vi kan leverera produkter med ett kraftfullt lokalt innehåll till läsarna, säger Gotlands Medias vd Lars Herlin.
Stärks det lokala materialet när man också tittar på samordningsmöjligheter på redaktionerna?
- Ja, kanske är det ärligare att säga att vi ska se till att vi har kvar resurserna.
Två tidningar
I lågkonjunkturens spår har annonsintäkterna minskat rejält på de svenska landsortstidningarna. Under årets första åtta månader tappade lokal dagspress mer än 20 procent av sina annonsintäkter. Gotlands media ligger jämförelsevis bra till när man bara tappar hälften så mycket, tycker Lars Herlin:
- Det är ingen akut kris på Gotland, men vi måste göra saker mycket effektivare än vad vi har gjort förut.
Ett annat sätt att spara pengar är att använda de lokaler som finns på ett mer effektivt sätt. I dag huserar Gotlands Allehanda och Gotlands Tidningar på varsin sida av Broväg i Visby.
- Jag är inte främmande för att GA och GT i framtiden kommer att dela på samma fastighet, säger Lars Herlin.
Men det betyder inte att Gotlands Media är på väg mot en sammanslagning av de båda lokaltidningarna, betonar Lars Herlin:
- Tvåtidningsmodellen ligger fast också om vi samordnar vissa funktioner. Med den modellen når våra produkter varje dag 90 procent av gotlänningarna. Med två tidningar skapas det också en spänning i journalistiken.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!