Thomas Nyberg är vd på Carl E. Ekmans skeppsmäkleri sedan september förra året. Det är det enda skeppsmäkleriet som är etablerat på Gotland, och i princip alla kryssningsbesök går genom dem.
I år är det 58 besök bokade, vilket är något sämre än förra året. Minskningen är dock inte dramatisk, men om man jämför 15 år tillbaka i tiden har antalet kryssningsbesök halverats. I år avbokade Royal Caribbean som skulle kommit med sin stora Brilliance of the seas vid nio tillfällen, ett tungt avbräck. I rena besökare handlar det om 20 000 turister som i år istället besöker Skagen i Danmark.
– Vi hade hoppats på en stigande trend i år med tanke på kryssningskajen. Men vi känner ändå att rederierna är trogna Gotland och vill ha kvar oss i planeringen vilket är viktigt inför framtiden, säger Thomas Nyberg.
Den här veckan ska han träffa CMP som ska bygga och driva den nya kryssningskajen för att diskutera framtida samarbeten. Och det är mycket som måste lösas.
– Jag tror inte att vi kommer tillbaka till 130-150 anlöp redan 2018. Men kanske till 2020. Då gäller det att vi är redo att ta hand om allt. Det är allt från att se till att det finns tillräckligt med bussar och guider till hur piren ska skötas och vilka fartyg som ska få förtur.
Ekmans har redan fått förfrågningar inför 2018, säger Thomas Nyberg.
– Almedalsbåten har hört av sig och ville boka fem år från 2018 under Almedalsveckan. Men den bokningen kan vi ju inte göra ännu, och det är bland annat sådant vi måste diskutera med CMP.
Rederierna planerar med stor framförhållning, ofta upp till två år i förväg. Därför gäller det för Gotland att vara med på banan, helst redan i år.
– Vi ser mycket optimistiskt på framtiden. Kryssningskajen är nödvändig för Gotland, annars är jag säker på att vi hade försvunnit som kryssningsdestination, säger Thomas Nyberg.