Så ska Gotlandsbåten hitta en ny färja

Andra rederiers olycka kan bli Gotlandsbåtens lycka.Bolaget menar att det nya svaveldirektivet kommer att pressa andra rederier.

Foto: Petra Jonsson

Ekonomi, näringsliv & finans2014-11-20 18:00

Gotlandsbåten meddelade under onsdagen att det inte blir någon trafik mellan Västervik och Visby 2015. Efter beskedet var det många som undrade hur det är möjligt att inte hitta en färja. Nu vidareutvecklar vice vd:n Ralph Axelson bolagets besked.

–  Vi hittade helt enkelt ingen färja och uppläggningskostnaden för den grekiska färjan var för hög. Nu hoppas vi hitta en färja under första halvåret 2015. Då måste vi ha frågan löst, säger Ralph Axelson.

Från årsskiftet träder det nya svaveldirektivet i kraft. Gotlandsbåten hoppas då att nya färjor kan bli tillgängliga. Anledningen till att Gotlandsbåten ser sig ha en fördel är att bolaget bland annat kommer att köra med en långsamtgående färja.

– Det öppnar upp för möjligheter kring andra fartyg. Vi kör den kortaste sträckan mellan Gotland och fastlandet. Det blir dyrare för andra rederier att driva allting och då kommer nya möjligheter på fartygssidan. Det här gagnar definitivt oss, säger Ralph Axelson.

Gotlandsbåten har hela tiden sagt att de vill ligga i färjeläge fem och sex. Det är något som Region Gotland också arbetat efter och det är en fråga som man kommer fortsätta att arbeta med. Däremot kan öppningen i Visby hamn göra att nya intressenter kommer in i spelet.

– Nu har vi krattat managen om andra skulle vara intresserade. Men jag tror inte att rederier som Stena Line eller Viking Line skulle vara intresserade. De är också pressade av svaveldirektivet, säger Ralph Axelson.

Region Gotlands biträdande regiondirektör Per Lindskog säger att de kommer fortsätta att jobba med hamnfrågan.

– Vi har inte diskuterat hur vi nu kommer att går vidare. Vi har inte heller blivit kontaktade av annat rederi som skulle vilja köra en tidtabellsanpassad trafik, säger Per Lindskog.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!