Recept 1: enkelhet

Bilcompaniet i Visby satsar pÄ ett enda bilmÀrke.Det verkar vara en vinnande strategi. Var tionde ny bil som sÀljs pÄ Gotland Àr en Kia.

mÀrkestrogen. Per Möllerfors, Àgare till Bilcompaniet, Àr mest kÀnd för att sÀlja husbilar och husvagnar. Han sÀljer ocksÄ personbilar, men bara ett mÀrke och med fÄ modeller och utrustningsnivÄer för att det ska bli sÄ enkelt som möjligt för kunden att vÀlja.

mÀrkestrogen. Per Möllerfors, Àgare till Bilcompaniet, Àr mest kÀnd för att sÀlja husbilar och husvagnar. Han sÀljer ocksÄ personbilar, men bara ett mÀrke och med fÄ modeller och utrustningsnivÄer för att det ska bli sÄ enkelt som möjligt för kunden att vÀlja.

Foto: Staffan Fritz

Ekonomi, nÀringsliv & finans2010-05-20 00:00
Bilcompaniet Àr en nygammal spelare pÄ den gotlÀndska nybilsmarknaden. Sedan i februari sÀljer man det koreanska bilmÀrket Kia i lokalerna pÄ SlitevÀgen i Visbys utkanter.
Kia sÄldes tidigare av Visby Bilcity, bredvid storsÀljarna Volkswagen och Skoda. Under perioden januari-april i fjol hade Kia 1,17 procent av den gotlÀndska nybilsförsÀljningen.
Under samma period i Är hade den andelen ökat till 10,06 procent, en och en halv procentenhet mindre Àn tvÄan Volvo.
Och det pÄ en gotlÀndsk nybilsbilmarknad som under samma period ökade med 73 procent.
I antal bilar var det en uppgÄng frÄn 2 till 32.
"Det ska vara enkelt"
Inte undra pÄ att Àgaren till Bilcompaniet, Per Möllerfors, tror pÄ sin idé.
- Det ska vara enkelt att köpa bil, inte för mycket att vĂ€lja mellan. Likadant med utrustningen till bilarna: det ska vara enkelt. Kia har tvĂ„ utrustningsnivĂ„er. Det Ă€r ocksĂ„ det bilmĂ€rke som ökar mest i kristid.
Bilcompaniet har varit i personbilsbranschen tidigare, mellan 2003 och 2006 sÄlde man Mitsubishi i de dÄvarande lokalerna pÄ SkarphÀllsgatan.
Annars Àr företaget mest kÀnt som den i stort sett enda försÀljaren av husbilar och husvagnar pÄ ön.
- Personbilarna Ă€r ett sĂ€tt att jĂ€mna ut sĂ€songen. Husbilarna har en topp under mars, april och maj, medan personbilar numera sĂ€lja ganska jĂ€mnt över Ă„ret, sĂ€ger Per Möllerfors.
Hur mycket stryk har husbilarna och husvagnarna tagit av finanskrisen?
- Vi trodde att det skulle vara dĂ„ligt, men det var tvĂ€rtom. Husbilarna och husvagnarna har en topp. Och 2009 var faktiskt ett bra Ă„r för bilhandeln Ă€ven om det inte sĂ„ldes sĂ„ mĂ„nga nya bilar. Det sĂ„ldes mĂ„nga begagnade bilar i stĂ€llet.
Hur blir det i framtiden, kommer det att bli fler eller fÀrre bilhandlare pÄ Gotland?
- Jag vet faktiskt inte.
Vad blir ert nÀsta steg?
- Vi sitter nöjda just nu. Vi omsĂ€tter 70 miljoner och Ă€r Ă„tta personer som jobbar hĂ€r. Den hĂ€r harmonin vi har just nu Ă€r bra, sĂ€ger Per Möllerfors.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!