Destination Gotland är i fejd med Trafikverket och menar att myndigheten borde göra mer för Gotlandstrafiken. Bolagets vd Christer Bruzelius berättade i förra veckan att Trafikverket under två år har 70 miljoner som man skulle kunna använda för att sänka biljettpriset till och från ön, utanför högsäsong. När det nuvarande korttidsavtalet tecknades 2011 blev kostnaden för Trafikverket mindre. Då gjorde Destination Gotland en hemställan om att besparingen skulle användas för att sänka priserna.
– Trafikverkets kompensation för svaveldirektivet har ingenting med hemställan om prissänkningar att göra. Ända från början i avtalet som DG tecknade för snart 10 år sedan med trafikstart 2009 har staten varit skyldiga att kompensera för effekter av ändrad lagstiftning eller andra myndighetsbeslut, vilket nu blev aktuellt med svaveldirektivet, säger Christer Bruzelius i en kommentar till Helagotland.se.
Han menar att Trafikverket borde satsa mer pengar på Gotland och att den minskade ersättningen till Destination Gotland borde användas för att sänka priserna mellan Gotland och fastlandet.
– Vår kraftfulla hemställan att använda statens kostnadsminskning i korttidsavtalet till att sänka biljettpriserna gäller här och nu, under åren 2015 och 2016. Då Trafikverket satsar 522 miljarder på Sveriges infrastruktur under åren 2014-2025 anser vi att den minskade ersättningen till oss som operatör skulle kunna användas till att sänka priserna i Gotlandstrafiken, avslutar Christer Bruzelius.