Tillväxt Gotland har fått beviljat stöd på 2 miljoner kronor via Tillväxtverket, och näringslivet kommer själva att gå in med samma summa för att förverkliga det projekt som nu arbetats fram. Målsättningen är att organisera det gotländska näringslivet i branscher, och att de ska samlas och samverka kring gemensamma frågor.
– Region Gotland gör en av sina största satsningar någonsin just nu med bland annat kryssningskajen, sporthallen och ambitionen att bli Årets tillväxtkommun 2018. Vi vill skapa möjligheter för näringslivet att kroka arm med regionen i de här satsningarna, säger Roger Hammarström, som lämnar sin roll som verksamhetsledare för Visby Centrum för att bli projektledare för projektet.
– Många har ansett att det funnits en oklar och rörig bild av näringslivet. Det vi vill göra är att öka samverkan mot gemensamma mål och ha en tydligare inriktning mot branscher. Vi ska strukturera och samla ihop oss, och det kommer att kanaliseras genom områdena leva & bo, etablera och besöka.
I dag har Tillväxt Gotland 140 medlemmar. I projektet, som kommer att pågå under åren 2015 till 2017, har man satt upp som mål att 2015 ha 1 000 medlemmar, och 2017 ska man ha 1 500. Enligt Roger Hammarström är dock inte hoppet från 140 till 1 000 medlemmar så stort som det låter.
– Varje bransch innehåller väldigt många medlemmar. Exempelvis har bara handel nästan 500 medlemmar. I och med det här projektet kommer vi göra det enklare för företagarna.
Hur känns det att lämna Visby Centrum och bli projektledare för det här?
– Det känns jätteroligt och otroligt stimulerande. Det är ett spännande projekt, så det är ärofyllt att få det här uppdraget.
Esso Eriksson är ordförande i Tillväxt Gotland, och han ser fram emot att se projektet ta fart med start vid årsskiftet.
– Det är stora utmaningar som ligger framför oss, med bland annat den kommande kryssningskajen. Vi måste utveckla Gotland som destination, vi måste få hit fler människor och vi måste få fler arbetstillfällen. Ett sånt här projekt kommer att generera så många olika saker och ge ringar på vattnet, säger han och fortsätter:
– Alla inom näringslivet måste känna att de är en del i det här. Ensam är aldrig stark.