Lokalt företag slog ut bussjättarna

Gotlandsbuss AB kan korka upp champagnen.I tuff konkurrens med två av landets största bussbolag har det nybildade företaget vunnit kampen om kollektivtrafiken på ön, både på landsbygden och i Visby.Avtalet gäller sju år och är värt 280 miljoner kronor.

Ekonomi, näringsliv & finans2007-11-08 04:00
Den 18 augusti nästa år byter Gotland bussoperatör. Gotlandsbuss tar över och kommer då att sätta in 24 helt nya bussar som ska klara trafiken både i Visby och på landsbygden.
- Jag tycker det är jättekul att ett gotländskt företag klarat sig så bra i konkurrensen, säger tekniska nämndens ordförande Kjell Skalberg.
Nya bussar innebär högre säkerhet, med bälten som standard. Tekniska nämnden ska ännu besluta om fler förbättringar.
Vid sammanträdet den 21 november avgörs om bussarna ska utrustas med alkolås och dubbdäck, utrustning som kommunen i så fall får betala extra för. Nämnden ska även besluta om man ska satsa extra på klimatanläggningar och om stadsbussarna ska vara miljövänligare och drivas med etanol.

Lokala bolag samarbetar
Bakom det nya företaget står 13 lokala bussföretag. Gotlandsbuss bildades i år med Ronny Olofsson, Stånga buss, som styrelseordförande. Övriga i styrelsen är Peder Andersson, Källunge, Benny Dahlström, Ala Buss, Göran Hult, Suderbuss, och Mats Kalström, Fårö busstrafik. Boel Klasson, Havdhem, är revisor. I Gotlandsbuss ingår även Visby Lokaltrafik AB, som driver trafiken i Visby i dag.
Under lång tid har Swebus svarat för landsbygdstrafiken. Avtalet har förlängts utan att några större krav ställts på operatören. När kommunen beslutade att skärpa kraven för verksamheten - både säkerhet och miljö - beslutade man sig för att säga upp gällande avtal och ta in nya anbud.
Upphandlingen utgick från 2006 års trafik och omfattade en körsträcka på 216000 mil. Många bolag visade intresse för den gotländska trafiken, men bara tre lämnade in anbud.
Förutom Gotlandsbuss lämnade jättarna Swebus (7 000 anställda och drygt 3 miljarder kr i omsättning) och Bergkvarabuss (800 anställda och 375 miljoner kr i omsättning) in anbud.

Uppfyllde kraven
Samtliga anbudsgivare uppfyllde kraven på bussarnas standard och säkerhet.
Krav ställdes även på bemötande och tillförlitlighet. Kommunen gav bolagen möjlighet att lämna anbud på tätortstrafik och landsbygdstrafik var för sig, eller båda tillsammans. I samtliga alternativ var Gotlandsbuss anbud lägst.
Gotlandsbuss anbud för hela trafiken är på 41,5 miljoner kronor, 1,8 miljoner kronor lägre än Swebus och 9,2 miljoner kronor längre än Bergkvarabuss.
Avtalet gäller fram till augusti 2015, men möjlighet att förlänga med två optionsår. Totalt är värdet på upphandlingen 280 miljoner kronor.

Bättre till samma pris
Tekniska nämnden befarade att upphandlingen, med flera nya krav, skulle leda till dyrare trafik. Men chefen för kollektivtrafiken Per-Arne Jonsson är nöjd:
- Gotlandsbuss ger oss mer än vad vi får i dag och det till ett pris motsvarande dagens kostnadsnivå.
Kollektivtrafiken kostade kommunen 71,3 miljoner kronor förra året, och gav intäkter på 11,9 miljoner kronor.
Taxorna höjdes den 1 juli i år. Länskortet kostar 675 kronor, förortskortet 450 kronor.
Enkelbiljetterna kostar 14-68 kronor för vuxna beroende på resans längd.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!