I ett pressmeddelande skriver Region Gotland att Samres AB har vunnit upphandlingen av regiongemensam beställningscentral för färdtjänst, sjukresor och resor för grundskolebarn med växelvis boende. Två anbud hade kommit in, och Samres var det bästa. Det betyder att regionen fortsätter samarbetet med Samres fram till hösten 2017, med möjlighet till förlängning.
– Samres har varit vår beställningscentral sedan mitten av 2000-talet och tagit emot bokningar och samordning av framförallt färdtjänst och sjukresor, säger Anita Carlsson, chef kollektivtrafikenheten och ansvarig för färdtjänst och sjukresor inom Region Gotland.
– Vi har gemensamt med Samres lagt kraft på att kvalitetssäkra samarbetet och vi tycker att vi har tagit ett stort steg framåt under de senaste åren. Det är därför roligt att vi får fortsätta med detta samarbete.
Tekniska nämndens ordförande Tommy Gardell (S) har hört till de som kritiserat Samres hårdast. I januari sade han så här till Helagotland.se:
– Det är inte den bästa lösningen, det kan bli dyrt, men vi hoppas att det ska finnas fler än Samres som kan lägga anbud för Samres vill vi inte ha.
Bland annat har kritiken handlat om väntetider och stora problem att hitta till adresser.
Nu säger Tommy Gardell att Region Gotland inte hade något annat val än att göra en ny upphandling.
– Vi undersöker om vi kan ta hem detta i egen regi, men det arbetet tar tid. Men i det nya avtalet har vi skärpt kraven, bland annat på språket. Och det har blivit färre klagomål, samtidigt som vi kommer att ta hem kundtjänsten till oss så att de som är missnöjda ringer Region Gotland istället för en växel någon annanstans.
Regionen skriver i pressmeddelandet att kraven på bland annat språkkompetens höjts. "Kundsynpunkterna kommer, när det nya avtalet träder i kraft, att gå direkt till Region Gotland i stället för att hanteras av Samres. I det nya avtalet finns också incitament till att effektivisera samordnandet av resor utifrån befintliga reglementen för att på sikt sänka kostnaderna".
– Vi är nöjda med resultatet av denna upphandling. Vårt mål är att finna den bästa lösningen både för regionen och för de som brukar tjänsterna. Det anser vi att vi har lyckats nå, eftersom antagen leverantör uppfyllde alla de krav som ställdes vid upphandlingen och kostnadsnivån utifrån nuvarande antal resor beräknas bli det samma även under denna avtalsperiod, säger ansvarig upphandlare Thérèse Agehed.
Nytt för denna upphandling är att förutom färdtjänst- och sjukresor kommer Samres även att ta emot bokningar och beställningar av resor för grundskolebarn med särskilda behov och de barn som har växelvis boende.
FOTNOT: Artikeln är korrigerad. Kundtjänsten blir i Region Gotlands regi från oktober 2015.