Gotlänningar gör reklam för Småland

Gotländska reklambyrån Hill Marketing har tagit fram en ny grafisk profil för Småland, Kalmars, Kronobergs och Jönköpings län.

Ekonomi, näringsliv & finans2012-11-12 18:11

- Grundsyftet var att skapa en grafisk profil som Småland kan enas under. Men som vi ser det är det en omöjlighet. Destinationsmarknadsföring kräver helt enkelt nya synsätt för att få önskad effekt. Destinationen finns och är ju redan något, som vi varken vill eller kan gå in och ändra på. Det skulle i våra ögon vara helt fel att be 320 000 individer och tusentals företag rätta in sig i ledet under en färggrann logotyp, säger Daniel Hillström, vd på Hill Marketing till tidningen Resumé.

Istället har byrån valt att engagera alla smålänningar, via ett verktyg på sajten mittsmaland.se där var och en kan skapa sin egen variant av logotypen.

Att gotlänningar gör reklam för Småland kommenterar Daniel Hillström så här:

- Nja, vi är ju snarare fastlänningar från Göteborg, Falkenberg, Stockholm och andra orter, som fattat hur underbart livet är på en ö och de positiva kreativa effekter som följer med i paketet... Men som svar på din fråga - det är inte konstigare än att lansera ett kinesiskt bilmärke i Sverige, eller hur?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!