* Den 19 mars 2013 skrev Helagotland.se att Pigge Werkelin hade registrerat Gotlandsbåten AB. Ett rederi med avsikt att från 2014 bedriva trafik på sträckorna Visby – Västervik och Visby – Oskarshamn.
– Det känns bra att vi nu kommit så långt att vi har en organisation som kan jobba mot en start 2014, sa Pigge då.
* I maj samma år letar de efter färja och Julia Bendelin som har anställts som marknadschef pratar om att de planerar för en nyemission i juni.
* I juni 2013 ser Pigge Werkelin ljust på framtiden och hävdar att intresset för att investera i företaget är stort. Flera rikskändisar ska vara intresserade.
– Det finns ett antal till. Många rikskändisar, sommargotlänningar, men också gotländska företagare och boendeanläggningar. De vill vara med och göra skillnad, säger Pigge Werkelin då.
*I juli börjar problemen med att hitta någonstans för den nya färjan att lägga till, torna upp sig. Rederiet har inte heller någon färja ännu. Pigge hävdar att Destination Gotland motarbetar dem.
- De vill inte samarbeta. De vill ha monopol på Visby hamn, menar han.
*Den 1 augusti 2013 utses Lars Meijer till vd för Gotlandsbåten AB. Meijer är känd för att ha öppnat en konkurrerande linje mellan Helsingborg och Helsingör.
*I början av september går bolaget ut med att de har tecknat ett kontrakt på en båt för sommartrafik 2015 och 2016, däremot har de ingen färja till kommande sommar.
– Vi fortsätter vårt arbete med att hitta en lämplig båt för säsongen 2014, vilket ännu är möjligt. Senaste 1 november 2013 behöver vi ha skrivit ett kontrakt för att hinna genomföra och vara bokningsbara för nästa år, säger Lars Meijer, VD för Gotlandsbåten AB, i ett pressmeddelande då.
*I oktober 2013 inleds ett ordkrik mellan Gotlandsbåten, Region Gotland och Gotlandsbåten om var den nya färjan ska få lägga till.
Gotlandsbåten är också pressade att hitta en färja.
*Den 18 oktober skriver Pigge Werkelin på sin Facebooksida: "Nu är vi klara i Grekland efter väl genomarbetade förhandlingar, Det finns nu en Bra Båt som tar 1000 pax och 250 bilar!
"Nu skall vi bara ha papper på att hamnar finns och funkar plus några besiktningar skall genomföras på båten. Samt att näringen verkligen står bakom detta. Det blir spännande 14 dagar".
*Några dagar senare presenteras också en namnkunnig styrelse, där bland andra Svenska Spels förra vd, Meg Tivéus ingår.
*Den 13 november kommer besksedet från Gotlandsbåten om att de kommer att köra på Västervik redan sommaren 2014.
Ett par veckor senare presenterar de även den grekiska båt som de tänker använda i trafiken. Turerna kring kajplatsen fortsätter dock och länge är de osäkra på om det kommer att bli någon trafik.
*I januari 2014 öppnas bokningen av biljetter till Gotlansbåtens färjelinje mellan Visby och Västervik.
Färjan, som döps till M/S Västervik, får inte plats vid kajen och en särskild pråm hyrs in där färjan ska kunna lägga till.
Under sommaren anställer de 70 personer.
*Premiären sätts till 16 juni 2014. I maj finns fortfarande ingen färja på plats.
*Den 1 juni meddelar rederiet att de skjuter upp starten och sätter nytt startdatum till den 27 juni, eftersom fartyget, som fortfarande ligger kvar i Grekland inte har fått sin slutbesiktning. Då berörs 4 350 resenärer och 1 000 fordon.
*Den 24 juni stänger de tillfälligt bokningen, eftersom båten fortfarande ligger kvar i Grekland. Samma dag flygs Gotlandsbåtens personal på plats i Grekland hem.
"Det är olyckliga omständigheter utanför vår kontroll, men för att det här ska drabba så få av våra resenärer som möjligt väljer vi att senarelägga trafikstarten" skriver vd:n Lars Meijer i ett pressmeddelande.
*Den 2 juli meddelar Gotlandsbåten att all trafik för sommaren 2014 ställs in. Då hade 45 600 personer bokat biljetter.
-Nu finns det inte längre någon möjlighet att vänta. Vi ser att det är viktigt för resenärerna att få besked, sade marknadschef Julia Bendelin oå presskonferensen.
*I slutet av juli lånar bolaget 6 miljoner av aktieägarna och i oktober äger en nyemission rum som ger ytterligare 13 miljoner till Gotlandsbåten AB.
*Parallellt med alla andra problem löper en tvist med konsumentverket och allmänna reklamationsnämnden gällande ersättning för de resenärer som drabbats av de inställda färeturerna.
*Sent på kvällen tisdagen den 18 november får Helagotland.se genom en källa reda på att Gotlandsbåten också ställer in all trafik sommaren 2015. Under onsdagen bekräftar Gotlandsbåten uppgifterna och under presskonferens meddelar de att de kommer att satsa på att dra igång trafiken sommaren 2016.