Gotlandsbåten måste betala

Tekniska nämnden slår fast att det inte blir några undantag för Gotlandsbåten när regionen upplåter parkeringen vid Kallbadhuset. Rederiet vill inte, men måste betala enligt taxa, cirka 150 000 kronor.

Foto: Photographer:Gunnar Britse

Ekonomi, näringsliv & finans2014-03-26 15:51

Regionen blir under sommaren av med 190 parkeringsplatser vid Kallbadhuset när man låter Gotlandsbåten använda marken för biltrafik till och från båten. Enligt uträkningar förlorar regionen under hela sommaren 250 000 kronor i uteblivna parkeringsavgifter.

Men tekniska nämndens ordförande Tommy Gardell (S) säger att regionen måste följa taxorna för uthyrning av mark. Man kan därför inte begära hela den summan. Avtalsförslaget innebär att rederiet betalar cirka 150 000 kronor.

– Vi hoppas att vi får igen de förlorade parkeringsinkomsterna på annat sätt. Det kommer en hel båt med personer och bilar och de kommer ju att parkera på andra ställen, säger Tommy Gardell.

Inte nöjda

Trots att Gotlandsbåten på det sättet får en reducering av hyran är man inte helt nöjda. Lars Meijer, vd för Gotlandsbåten, säger att enligt det erbjudande man tidigare fått från regionstyrelsen handlar det endast om 20 000 kronor.

– Men det var också bara ett erbjudande. Nu snackar vi ett riktigt avtal, säger Karl-Johan Boberg (C), ledamot i tekniska nämnden.

Lars Meijer säger att han ska sätta sig in i tekniska nämndens beslut och att ledningen sedan får diskutera saken.

– Men jag är övertygad om att vi hittar en lösning.

Reducering av avgift

Under onsdagens sammanträde beslutade tekniska nämnden också att Gotlandsbåten får betala en reducerad avgift de gånger man måste lägga till vid kajplats 4. Anledningen till det är att Gotlandsbåten då måste använda en lösning som rederiet själva finansierar för att få på och av bilarna. Reduceringen blir på 50 procent men det går, enligt Tommy Gardell, inte att säga vad summan kommer att bli.

– Det beror på hur många bilar som kommer med färjorna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!