Under årsstämman för Gotlands Förenade besöksnäring (GFB) beslutade medlemmarna att Carin Sjöberg, vd Gotlands Media, skulle bli ny ordförande efter Victor Janson som beslutat sig för att lämna. Hon menar att det är viktigt att krafterna inom besöksnäringen ser en gemensam väg framåt.
– Det är viktigt att vi håller samman i de frågorna som vi driver. Vår vision är att skapa ett av världens mest attraktiva resmål. Under de närmsta åren ska vi öka med minst 20 procent gällande antalet besökare till ön, säger Carin Sjöberg efter årsstämman.
Närmare 100 personer deltog på årsstämman för GFB och det var betydligt fler än vad man räknat med.
– Det blev en bra uppslutning och det känns verkligen som att det finns en stark drivkraft inom GFB.
Varför behövs Gotlands Förenade besöksnäring?
– GFB behövs för att det inte finns någon samlad organisation för privata näringsidkare, entreprenörer och andra som har företag inom besöksnäringen. Vi ska företräda det privata näringslivet i besöksnäringsfrågor.
Efter årsstämman höll Filip Adamo som förra året höll i hyllade c/o Bungenäs ett föredrag och berättade om sina framtidsplaner. I år blir det troligen en en större turné runt om Gotland med flera olika artister.
– Han tänker sig att man gör en turné på Gotland och sedan avslutar i S:t Nicolai ruin. Nu handlar det om att få ihop hela projektet med finansiering. Jag upplevde det som att många ville snacka med honom om det efteråt.