GB: ResenÀrerna kan krÀva pengar

Konsumentverket lugnar oroade GB-resenÀrer, alla ska enligt lag bli ekonomiskt ersatta.

Ekonomi, nÀringsliv & finans2014-06-26 14:58

Flera av GotlandsbÄtens resenÀrer Àr oroliga över de extra kostnader som kan tillkomma nÀr de bokar om sina biljetter. Enligt Konsumentverket ska det dock inte finnas nÄgot skÀl till oro dÄ resenÀrerna, med hÀnvisning till sjölagen, har rÀtt att bli ekonomiskt ersatta.

Vid instÀlld bÄtresa har du rÀtt att vÀlja mellan att kostnadsfritt boka om din resa eller fÄ biljettpriset Äterbetalat. Du ska inte heller behöva stÄ för eventuella merkostnader för exempelvis övernattning eller transport.

Du har Àven rÀtt till ersÀttning för försening. ErsÀttningen Àr en del av biljettpriset och hur stor den Àr beror pÄ hur lÄng förseningen Àr. Vid behov har du Àven rÀtt till upp till tre nÀtters betalt boende, för högst 80 euro/735 kronor per natt samt transport till detta boende frÄn terminalen.

För att hÀvda dessa rÀttigheter ska du börja med att klaga hos det berörda transportföretaget. KlagomÄlet mÄste göras inom tvÄ mÄnader efter resan och företaget mÄste inom tvÄ mÄnader ge ett slutgiltigt svar. Om du kÀnner att dina rÀttigheter inte tillgodogjorts med svaret sÄ kan du vÀnda dig till Konsumentverket eller AllmÀnna reklamationsnÀmnden.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!