"GB kan inte välta kostnaden på resenärerna"

Peter Wennblad är en av de som anmält Gotlandsbåten till Konsumentverket. Han är inte förvånad över rederiets svar, och är kritisk: "De kan inte välta kostnaden på resenärerna".

Foto: Simon Paulin

Ekonomi, näringsliv & finans2014-08-14 15:10

När Gotlandsbåten ställde in färjetrafiken drabbades omkring 40 000 resenärer, och många tvingades boka om till dyrare biljetter med Destination Gotland från Oskarshamn.

Peter Wennblad , Visby, anmälde rederiet till Konsumentverket eftersom han anser att mellanskillnaden ska ersättas. Något som alltså Gotlandsbåten har sagt att man inte har råd med, och i onsdagens svar till Konsumentverket klargjorde man också att det inte är att anse som "jämförbara villkor" att resa med Destination Gotland. Dels för att resan går från Oskarshamn, och dels för att prisbilden är en helt annan.

– Jag är inte förvånad över svaret eftersom det är samma som de kommunicerat tidigare. Men oavsett vilket så vet Gotlandsbåten precis vad som är lagens poäng, och att resenärerna inte ska drabbas. Och man kan inte välta kostnaderna på resenärerna på det här sättet, säger Peter Wennblad.

Alexander Strömberg är Konsumentverkets jurist och han sitter just nu och arbetar med ett svar till Gotlandsbåten.

– Vi kommer att bemöta dem på alla punkter, men vårt svar är inte klart förrän i nästa vecka, säger han.

- Möjligen bemöter vi inte Gotlandsbåten med ett nytt brev om vi anser att vi inte behöver tillägga något nytt. Då kan nästa steg eventuellt bli Marknadsdomstolen som i så fall får inhämta ett förhandsavgörande från EU-domstolen

Vad händer sen?

– Gotlandsbåten har sedan chans att svara oss igen. Men kommer man inte överens så kan frågan sluta i domstol. Men det är ett beslut som vi i så fall måste fatta, om vi vill driva ärendet så långt. Och ännu återstår mycket arbete.

FOTNOT: Ursprungstexten är kompletterad med citat från Alexander Strömberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!