Från it-design till kalsonger

Vad har ett it-företag och ett underklädesmärke gemensamt? Jo, Mikael Persson från Slite.

Ekonomi, näringsliv & finans2010-11-09 00:00
Jag var nyfiken på webbdesignföretaget Cypermotion AB i Slite. Men när jag träffade Mikael Persson, som tillsammans med Björn Norrby driver företaget, var det kalsonger samtalet till sist kom att handla om.
Började som en hobby
Cypermotion startades 2003. Redan innan det arbetade Mikael Persson med webblösningar och interaktiv design, men mer på hobbynivå.
Mikael Persson har under åren intresserat sig allt mer för gränssnitt, hur folk använder datorer och psykologin bakom hur man reagerar när man besöker en webbsida.
I dag bor Mikael i Kalmar och pendlar till Visby och Svenska Spel där han för tillfället arbetar med interaktionsdesign på konsultbasis. Interaktionsdesign handlar om just gränssnitt och användarvänlighet.
Idéspruta
Med design i dagligt tal menar vi oftast den visuella ytan, grönt eller blått, val av typsnitt och så vidare. Mikael Persson lämnar "utanpå-designen" till andra, även om han är med under hela processen till färdig produkt. Hans uppgift är att skapa en idé från scratch och hitta en lösning som fungerar för både uppdragsgivaren och användaren.
Han försöker förklara vad det egentligen är han gör, inte helt enkelt att sätta sig in i. Uppdraget på Svenska Spel får han heller inte säga så mycket om.
Kalsongdesign
Jag undrar om han har något nytt på gång och får ett oväntat svar. Han håller på att starta ett eget varumärke - för underkläder.
- Jag gillar ju design också, inte bara interaktionsdesign, säger han för att förklara sig.
Hur kommer det sig att en it-utvecklare vill designa underkläder.
- Jag kände att alla går omkring i Björn Borg-kalsonger och Resteröds. Visst, de är skitsnygga, men det är ju likadant överallt!
Mikael Persson tänkte att han måste kunna hitta på något nytt, leka med detaljer och hitta sitt eget snitt. Han har arbetat med it-lösningar för klädesföretag och tänkte att det kan väl inte vara så svårt?
Han visar mig några bilder i sin mobiltelefon, skisser på en herrkalsong och en damtrosa. Kalsongen har en liten ficka framtill.
- Folks behov är en bra kalsong som sitter bra, sen gäller det att hitta det där lilla extra.
Varumärket, som ska broderas på resårlinningen, är Mike Harley. Harley är Mikaels andranamn, en gåva från hans pappa som är en riktig HD-kille.
Kan inte sy själv
Mikael medger att han inte kan någonting om textil och sömnad, men har tagit hjälp av en gotländsk kläddesigner som vet hur man går från idé till kroppsnära produkt. Några fabriker i Asien har fått uppdraget att sy upp varuprover, men det är svårt att hitta en fabrik som håller den kvalitet vi är vana vid.
- Att starta ett varumärke gör du inte bara så här! säger han och knäpper med fingrarna.
Nästa steg är att hitta en fabrik som passar och göra en liten kollektion med kalsonger och trosor. Klädmärket är mest för kul, även om målet är att bli en konkurrent till de stora. Men vägen dit är lång, inser Mikael Persson. Ett varumärke tar tid att bygga upp.

Cypermotion media systems HB startades 2003 av Mikael Persson och Björn Norrby. I februari 2010 registrerades företaget om till Cypermotion AB med Mikael Persson som ordinare styrelseledamot.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!