Det var under hösten 2014 som planerna för en framtidsvecka på Gotland väcktes. Lars Andersson, Mark Ingelse och Fredrik Skölfman på reklambyrån Hill började diskutera idén och därefter har man satt igång att arbeta med projektet.
Tanken är att man under en vecka ska arbeta med hur framtiden kommer att se ut i branscher som musik, foto, film, design och mat. Från varje år ska man välja ett nytt år eller årtionde.
– Det vi vill är att positionera Gotland som en kreativ plats på jorden, som många ser till exempel San Fransisco. Det kan låta jättegalet, men det är så vi känner, säger Hills vd Lars Andersson om framtidsveckan som går under arbetsnamnet Way Lie Joe som på kinesiska betyder Framtidsveckan.
– Den andra delen är att bygga Gotlands självförtroende och visa att vi är jäkligt duktiga på det vi gör.
Lars Andersson har haft flera möten med internationella företag som Spotify, Volvo och H&M för att få med dem på tåget. Redan nu är det klart att Svenska Filminstitutet är med.
– Det är ett internationellt projekt och därför har vi träffat större företag för att få igenom det här. Men det ska arbetas in i deras internationella strategi och därför tar det lite längre tid.
Hill pratar ofta om hur bra Gotland är för kreativa människor. Nu vill man alltså visa upp vad Gotland har att erbjuda som helhet. Lars Andersson säger att många till exempel förknippar film på Gotland med Ingmar Bergman, men att det finns så mycket mer.
– Vi har till exempel några som är jätteduktiga på att få hit världsartister som vill göra sin musik här. Och fotografer kommer hit för att ön är så unik, Vi vill visa upp allt det kreativa med Gotland, säger han.
Tanken är att veckan ska läggas under en tid på året när den inte konkurrerar med andra evenemang. Troligen kommer veckan att äga rum under september. Det är inte klart om det blir ett försök redan i år – då kommer Framtidsveckan i så fall starta med enbart några dagar.
– Vi kommer av logistikskäl utgå från Visby. Men för filmdelen är det naturligt att vara på Fårö och i Fårösund. För matens del vill man vara mitt på Gotland. En tanke är att göra världens största kryddhus inomhus, den ska i så fall ligga mitt på ön och inte vid havet, säger Lars Andersson.
Deras målsättning är att veckan sedan ska avslutas med en gigantisk fest. Förhoppningen är att en svensk världsartist, som Avicii, tillsammans med andra musiker ska tolka hur musiken låter det år som man valt att arbeta med, till exempel 2030.
– Avslutningsfesten kan bli väldigt häftig. Första året hoppas vi att något svenskt musikunder få tolka hur musiken låter, och att vi tillsammans med det låter ett känt modehus tolka hur kläderna ska se ut. Då kommer det bli en kostymbal från guds nåde, säger Lars Andersson.
– Får vi sedan ut det i internationell press hur klubblivet och kläderna ser ut 2030. Då kan det bli hur stort som helst.
Han säger att Hill inte ska tjäna pengar på det här. När veckan blivit verklighet hoppas man tillsätta en arbetsgrupp och att Hill enbart ska fungera som en hjälpande hand.
– Vi vill vara inspiratör och möjliggörare. Vi driver inte det här för att vi ska tjäna pengar på projektet. Men vi vill vara med och påverka, det ska snarare bli en organisation som driver veckan, säger Lars Andersson.