Svenskt Butikskött AB äger sedan 2011 Gotlands Slagteri AB.
På tre år har antalet anställda ökat från 57 till 115 – mycket tack vare att den nedlagda styckningsavdelningen vid slakteriet på Lundbygatan i Visby byggts upp igen.
– Vi ökar hela tiden i produktion och målet är att vi ska fortsätta att göra det, säger Thomas Östlund, vd Svenskt butikskött AB.
Tror på gotländskt
Satsningarna på gotländskt kött märkt ”Smak av Gotland” och satsningen på ekologiska produkter har tagits emot positivt. Slakteriet i Visby tar även emot kravkött utanför öns gränser och är främsta leverantör av kravmärkt kött som går ut till butiker i Mälardalen.
– Gotland är starkt som varumärke. Många i Stockholmsområdet tycker att det är lite närproducerat när det kommer därifrån, fortsätter Thomas Östlund.
Hur stora siktar ni på att bli?
– Vi är redan störst, men ser en framtid som vi kan utvecklas mycket mera i och på så sätt bli ännu större.
På sikt innebär det flera anställda.
– Ja, vi utökar nästan hela tiden. Jag vet att det låter helt otroligt, men nu behöver vi bygga ut kylkapaciteten på slakteriet.
För att öka produktionen är slakteriet i behov av slaktdjur av nöt och lamm.
Hur jobbar slakteriet för att öka tillgången från gotländska producenter?
– I dag har vi ett delägarskap med Scan med inköp bland annat. Men vi behöver jobba mer i egen regi och stödja dem som vill satsa. Det kan vara inom rådgivning och finansiering till exempel, vi vet hur tufft det kan vara för enskilda lantbrukare och hör hela tiden att det händer saker i omvärlden.
Konkurrens finns från andra slakterier i landet och även söder ut där främst Danmark kommer starkt med billigare priser på kött.
– Vi tror ändå starkt på våra varumärken och vill såklart att alla ska slakta hos oss. Vi strävar efter att bli tydligare och trovärdigare och stå bakom lantbrukarna, säger Thomas Östlund.