Fem ord ska forma bilden av Gotland
Magisk, kreativitet, livskraft, livslust, nära.De fem orden ger Gotlands kärnvärden, och det är kring dem varumärket Gotland ska byggas. Kust och hav, världsarv och historia, möten och kreativa människor, samt mat och design ska hjälpa till att forma öns profil.
Presentation. Med vackra bilder var kommunalrådet Gustaf Hoffstedt med och presenterade öns varumärke. Men viktigare än bilderna var orden magisk, livskraft, livslust, kreativitet och nära.
Foto: Fotograf saknas!
Över hundra personer har i olika arbetsgrupper deltagit i projektet, och hundratals intervjuer har gjorts.
- Resultatet blev omfattande och det har vi kokat ner till fem kärnvärden, berättade Per-Erling Evensen som deltagit i projektet.
Magisk, kreativitet, livskraft, livslust och nära är alltså de fem ord som blev kvar. Med dem har ett varumärkeslöfte formulerats:
"Gotland den magiska ön".
Det är så man vill att Gotlands ska uppfattas.
Närmast ska kommunstyrelsen och kommunfullmäktige fatta beslut om varumärket och den framtida strategin, sedan är det upp till gotlänningar, företag, myndigheter och andra organisationer att gemensamt försöka förmedla den bilden. Tre möten kommer att hållas med allmänheten - ett i Visby, ett på norra ön och ett i söder. Målet är att alla gotlänningar ska känna till kärnvärdena.
- Vi har redan gett vår reklambyrå i uppdrag att se över vår marknadsföring. Den bild vi ger måste överensstämma med kärnvärdena, säger Per-Erling Evensen som är marknadschef vid Destination Gotland.
I arbetet med varumärket har man även formulerat en vision:
"Gotland är Östersjöregionens mest kreativa och magiska plats, präglad av närhet, hållbar tillväxt och fylld av livslust".
I marknadsföringen av Gotland satsar man i år extra på Finland och Tyskland. På båda håll har man utgått från kärnvärdena för att lyfta fram Gotlands fördelar. Men varumärket är inte bara till för att stärka besöksnäringen.
- Nej. Det ska stärka öns näringsliv, locka hit fler boende så att Gotlands befolkning ökar, säger kommunalrådet Eva Nypelius.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!