Få tjänstemän gör många av företagarna missnöjda

Ett fåtal tjänstemän orsakar mycket av företagarnas missnöje. Det är enligt Tillväxt Gotland en av förklaringarna till öns dåliga företagsklimat. En annan orsak är näringslivets struktur med många ensamföretagare med verksamhet som kräver tillsyn och tillstånd.

Ledare. "Vi har ifrågasatt Svenskt Näringslivs rankning när det gäller att mäta kvalitet på kommunen ärdenhatering" säger Tiina Mykkänen på Tillväxt Gotland. arkivfoto: Rolf Jönsson

Ledare. "Vi har ifrågasatt Svenskt Näringslivs rankning när det gäller att mäta kvalitet på kommunen ärdenhatering" säger Tiina Mykkänen på Tillväxt Gotland. arkivfoto: Rolf Jönsson

Foto: Rolf Jönsson

Ekonomi, näringsliv & finans2009-05-06 04:00
Tillväxt Gotland har låtit en extern konsult undersöka hur nöjda företagarna på ön är med kommunens service. Förvaltningarna på ön med flest företagsärenden jämfördes med motsvarande i Stockholmsregionen. Resultatet visar att öns företagare i stort sett är lika nöjda med servicen som de i Stockholm.
- Vi har ifrågasatt Svenskt Näringslivs ranking när det gäller att mäta kvaliteten på kommunens ärendehantering. Den är en bra temperaturtagare, men den mäter attityder och inte kvalitet, säger Tillväxt Gotlands verksamhetsledare Tiina Mykkänen.
Tiina Mykkänen tror att förklaringen till att företagsklimatet på ön upplevs som dåligt beror mer på hur företagarna uppfattar att attityden är, än på den service företagarna får. Tillväxt Gotland gjorde därför ett 30-tal intervjuer med representanter från näringslivet, kommunen och länsstyrelsen för att söka andra faktorer. Man hittade fem stycken.

Ensamvargar
Näringslivets struktur kan skapa missnöje. Här är andelen enmansföretag högre än i riket och många av dem har verksamheter som kräver tillstånd och kanske även tillsyn av myndigheter.
Bland företagare och hos allmänheten kan det finnas värderingar och förhållningssätt som påverkar synen på företagsklimatet, bland annat bristande framtidstro, individualism och ovilja att samarbeta. Även jantelagen kan spela in.
Gapet mellan förväntningar på kommunen och det som ligger inom kommunens ansvarsområde är en annan faktor som påverkar företagsklimatet.

Omplacering
Tillväxt Gotland tror även att närheten har betydelse. Dåliga exempel sprids från mun till mun, och nyheter får stort genomslag i lokala medier.
Men de kommunala tjänstemännens arbete spelar in. 20 procent av dem svarar för 80 procent av missnöjet, konstaterar Tillväxt Gotland.
Det första som bör göras är att åtgärda problemet med de få tjänstemän som skapar stort missnöje, tycker Tiina Mykkänen.
- Det är upp till respektive chef att se till så att alla blir bemötta på ett korrekt sätt. Kan man inte sköta kundkontakter bör man kanske omplaceras och göra någonting annat, säger hon.
Redan nedlagt arbete på att förbättra servicen har gjort avtryck i kommunrankingen. Både synen på de kommunala tjänstemännens attityd och hur de tillämpar lagar och regler har förbättrats. Men placeringarna är fortfarande i botten, 268:e plats för tjänstemännens attityd och 271:a plats för hur regler och lagar tillämpas.

Höör klättrade
Enligt Tiina Mykkänen är det på längre sikt viktigare att förändra attityder än att höja kvaliteten. Där kan kommunen lära av Höör, som förbättrade sig med 110 placeringar och blev årets klättrare i Svenskt Näringslivs kommunranking.
Höör har bland annat arbetat med att tydliggöra kontaktvägar och förbättra dialogen med företagarna. I Höör har även kommunledningen gjort företagsbesök och ordnat företagsträffar.
Ett extra plus fick kommunen även för att man la ut skolskjutsarna på entreprenad.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!