En snusfabrik blir två

Henrik Jakobsson ser positivt på sitt Gotlandssnus och på framtiden.Han har efter årsskiftet anställt tre personer till verksamheten i gamla Roma Sockerbruks lokaler och siktar nu på den utländska marknaden.

Snusfabrik. Det gamla sockerbruket i Roma har fått två snusfabrikanter.

Snusfabrik. Det gamla sockerbruket i Roma har fått två snusfabrikanter.

Foto: Paula Zielinski

Ekonomi, näringsliv & finans2009-03-04 16:28
Snusmarknaden är inte så konjunkturkänslig och det är väl därför som Gotlandssnus klarar valsen bättre än många andra industrier, tror Henrik Jakobsson som grundade Gotlandssnus för sju år sedan. Han arbetade då på Flextronics och såg vilket håll det var på väg åt. Han bestämde sig för att gå i farfars fotspår och började laborera med snustillverkning hemma i köket i Ekeby. I dag har företaget växt till sju anställda. Marknaden börjar krypa utanför Sveriges gränser och nu vågar Henrik Jakobsson satsa.

Avslut
En av anledningarna till expansionen är att ett tidigare samarbetsavtal med norska tobaksbolaget Taboca AS just avslutats. Taboca köpte fabriken och de anställda av Gotlandssnus 2006 och har stått för produktionen av snuset fram tills nu medan Gotlandssnus under tiden har fungerat som ett sälj- och utvecklingsbolag. Nu har Gotlandssnus köpt en ny maskinpark och bygger upp den nya fabriken bara 50 meter bort från den gamla, där norska Taboca AS fortsätter sin egen snusproduktion. Därmed får Gotland och Roma två snusfabrikanter istället för en.

Inom 50 meter
- Vid den tidpunkten var det verkligen ett förmånligt avtal som gjorde att vi kunde fokusera mer på marknadsbiten. Men nu behöver vi en ny produktion som kan bemöta topparna, och samtidigt kan vi ha bättre koll rent kvalitetsmässigt, säger Henrik Jakobsson som nyanställt tre personer efter årsskiftet.
Nu ligger alltså de konkurrerande snusproducenterna vägg i vägg med varandra. Men enligt Henrik Jakobsson utgör det inget hot mot någon av parterna eftersom produktionen är så liten.
- Marknaden ägs av andra parter, och av de 200 miljoner snusdosor som säljs varje år i Sverige så utgör var och en av oss knappt en halv procent av den marknaden.
Den utländska satsningen är inte så stor idag, men lite har Gotlandssnus börjat sälja till USA. Där växer marknaden för snus med 5-10 procent per år, berättar Henrik Jakobsson. I EU är snus fortfarande inte tillåtet, men Henrik Jakobsson hoppas på en öppning där inom några år.
- Andra länder börjar mer och mer titta på de folkhälsoproblem som rökningen medför. En del är tidiga och där har myndigheterna redan börjat införa rökförbud på offentliga platser, samtidigt som de tittar efter alternativa produkter. Vi har en del intressanta utlandsprojekt på gång men det kan vi inte berätta om just nu, fortsätter han.
Henrik Jakobsson ser att exporten är på väg upp. Näthandeln är en viktig kanal där småtillverkarna kan slåss på lika villkor med de stora bolagen, och idag kommer ungefär 10-20 procent av den totala försäljningen från nätet.

Smått är en nyhet
Senaste nytt var lanseringen av varumärket Jakobsson´s som förhoppningsvis ska bli Gotlandssnus internationella varumärke. Det är ett snus som finns både som vanlig tobak och som nikotinfritt. Lanseringen och kostnaderna kring dessa produkter ledde till att verksamheten förra året gick med förlust. Men med hjälp av nya emissioner och med lån i ryggen så kan de fortsätta att bygga upp sin verksamhet. Det som väntar härnäst är miniportioner som han hoppas kunna ha i produktion under 2009.
Antal anställda: 7
Nettoomsättning 2008: cirka 4 miljoner kronor
Nettoomsättning 2007: 1,4 miljoner kronor
Resultat e. finansnetto 2007: -760 000 kronor
Antal sålda snusdosor 2008: cirka 150 000
Antal produkter: 11
Storsäljare: Fläder och Jakobssons Ice-fruit
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!