Coop lockade med loppis

- Allt som gör att man hamnar i ett ovÀntat blickfÄng Àr bra, sÀger Martin Kristensson pÄ Coop.

Martin Kristensson frÄn Coop.

Martin Kristensson frÄn Coop.

Foto: Tobias Wallström

Ekonomi, nÀringsliv & finans2014-10-04 11:39

PÄ lördagen arrangerade nya Coop stormarknad i Visby en loppis utanför butiken. Ett 80-tal försÀljare hade anmÀlt sig och allt frÄn leksaker till möbler och serietidningar var till försÀljning.

– Det Ă€r faktiskt första gĂ„ngen jag Ă€r med pĂ„ loppis, berĂ€ttade Kerstin Siggelin som försökte sĂ€lja en plastimitation av kokosnötter bland annat.

Tanken med loppisen Àr att den ska vara Äterkommande, förmodligen en gÄng i kvartalet.

– Vi vill inte konkurrera med bakluckeloppisen vid flyget sĂ„ vi kommer inte att ha samma helger, sĂ€ger Martin Kristensson, vĂ€rdskapsambassadör pĂ„ Coop.

Att de valde samma dag som Visbydagen var faktiskt inte meningen.

– NĂ€r vi planerade tĂ€nkte vi att det hĂ€nder vĂ€l inte sĂ„ mycket i oktober, sĂ€ger Martin Kristensson och skrattar.

Coop stormarknad dras med ett envist rykte om att det gÄr dÄligt men det ryktet vill bÄde Martin Kristensson och den nya stormarknadschefen Mikael Hellström ta död pÄ.

– Det gĂ„r enligt plan. Det tar tid att etablera en ny stormarknad och Ă€ndra folks inköpsvanor. Loppisen Ă€r ett grepp för att locka folk till en ny handelsplats.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!