På lördagen arrangerade nya Coop stormarknad i Visby en loppis utanför butiken. Ett 80-tal försäljare hade anmält sig och allt från leksaker till möbler och serietidningar var till försäljning.
– Det är faktiskt första gången jag är med på loppis, berättade Kerstin Siggelin som försökte sälja en plastimitation av kokosnötter bland annat.
Tanken med loppisen är att den ska vara återkommande, förmodligen en gång i kvartalet.
– Vi vill inte konkurrera med bakluckeloppisen vid flyget så vi kommer inte att ha samma helger, säger Martin Kristensson, värdskapsambassadör på Coop.
Att de valde samma dag som Visbydagen var faktiskt inte meningen.
– När vi planerade tänkte vi att det händer väl inte så mycket i oktober, säger Martin Kristensson och skrattar.
Coop stormarknad dras med ett envist rykte om att det går dåligt men det ryktet vill både Martin Kristensson och den nya stormarknadschefen Mikael Hellström ta död på.
– Det går enligt plan. Det tar tid att etablera en ny stormarknad och ändra folks inköpsvanor. Loppisen är ett grepp för att locka folk till en ny handelsplats.