Den 24 oktober fick ARN handlingarna från Konsumentverket (KV) och Konsumentombudsmannen (KO) som menar att resenärerna som drabbades av sommarens inställda turer borde få ersättning.
Men när ARN kommer fatta beslut i frågan är osäkert.
– Gotlandsbåten har fått handlingarna och har ytterligare några veckor på sig att svara. När båda parterna fått lämna alla uppgifter de anser vara relevanta kan ARN se på ärendet och komma med ett beslut, säger Helena Eriksson, presschef vid ARN.
Det lär enligt henne inte ske förrän framåt våren.
Om ARN kommer fram till att Gotlandsbåten borde ersätta resenärerna är det upp till bolaget att bestämma hur man ska göra. Bolaget kan välja att inte betala, men blir då svartlistat vilket ger dålig publicitet. Å andra sidan kan den ekonomiska biten bli mycket kännbar för bolaget.
Samtidigt har KV beslutat att inte driva ärendet om Gotlandsbåtens kritiserade bokningsvillkor vidare till Marknadsdomstolen, rapporterar Radio Gotland. Detta eftersom formuleringarna ändrats.