Arlanda kan krympa 2018

Redan 2018 kan ett beslut i mark- och miljödomstolen göra att Arlanda förlorar 40 procent av sin kapacitet under högtrafik, skriver GT. Hur ska flygplatsen då kunna ta emot trafik från ett nedlagt Bromma?

STOCKHOLM 2008-09-12 

Ett Airbus 320 flygplan tillhörande Lufthansa startar från  Arlanda flygplats på fredagskvällen. Det kan bli Lufthansa som tar över SAS. Aktien skenade efter att bolaget bekräftat att diskussioner förs med andra flygbolag. Dock utan att nämna Lufthansa vid namn. Det råder våldsam turbulens i flygbranschen. Överkapacitet och skyhöga bränslepriser urholkar flygbolagens lönsamhet och alla talar med alla om samarbeten eller fusioner. 

Foto: Henrik Montgomery / SCANPIX Kod:10060

STOCKHOLM 2008-09-12 Ett Airbus 320 flygplan tillhörande Lufthansa startar från Arlanda flygplats på fredagskvällen. Det kan bli Lufthansa som tar över SAS. Aktien skenade efter att bolaget bekräftat att diskussioner förs med andra flygbolag. Dock utan att nämna Lufthansa vid namn. Det råder våldsam turbulens i flygbranschen. Överkapacitet och skyhöga bränslepriser urholkar flygbolagens lönsamhet och alla talar med alla om samarbeten eller fusioner. Foto: Henrik Montgomery / SCANPIX Kod:10060

Foto: HENRIK MONTGOMERY / SCANPIX

Ekonomi, näringsliv & finans2014-10-17 05:43

För drygt tio år sedan byggdes en tredje landningsbana på Arlanda, som ökade kapaciteten under högtrafik med 40 procent. För att kunna starta och landa på den måste planen flyga över tätbebyggda Upplands Väsby. Den höga bullernivån, vid in- och utflygningarna, gjorde att mark- och miljödomstolen krävde att flygbolagen skulle ta fram ny teknik för tystare inflygningar senast 2018. Så har det, hittills, inte blivit och det kan göra att den tredje landningsbanan måste stängas.

– Redan idag har Bromma och Arlanda sin högtrafik vid samma tidpunkter på dygnet. Förlorar Arlanda 40 procent av sin kapacitet vid högtrafik så blir det omöjligt att överta Brommas trafik, säger Gunnar Jonasson, flygplatschef på Visby Airport, till GT.

Läs hela artikeln i GT:s nätupplaga här»

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!