Enligt branschorganisationen Bil Sweden Ă€r en svensk bils livslĂ€ngd 17 Ă„r i snitt. Ăn sĂ„ lĂ€nge finns det ingen sĂ„ gammal elbil i Sverige, vilket innebĂ€r att relativt fĂ„ elbilar har skrotats.
Men i takt med att fler och fler elbilar rullar pÄ vÀgarna kommer nya utmaningar att uppstÄ inom Ätervinningsbranschen. Problemet med elbilar som ska demonteras Àr nÀmligen litiumbatterierna. Ett skadat batteri kan sjÀlvantÀnda och orsaka en brand som pÄgÄr i dagar. Att hantera elbilsbatterier krÀver utbildning.
GT har ringt runt till flera bilÄtervinningsföretag pÄ Gotland och pÄ fastlandet. Ingen av de som tidningen har talat med har Ànnu fÄtt in nÄgon elbil för demontering. Men flera sÀger att man inte skulle ta emot elbilen utan istÀllet hÀnvisa kunden vidare eftersom man saknar utbildning.
Inte heller Skrotfrag i Visby har fÄtt in nÄgon elbil för demontering och Jimmy Eklind, filialchef vid Skrotfrag i Visby, Àr bekymrad inför framtiden.
ââJag tror det kommer att bli problem. SĂ€rskilt nĂ€r de demonterade elbilsbatterierna ska transporteras pĂ„ fĂ€rjan för vidare behandling pĂ„ fastlandet. Ett elbilsbatteri Ă€r oerhört lĂ€ttantĂ€ndligt och brinner till och med under vatten.
Enligt Jimmy Eklind har man inom Skrotfragkoncernen diskuterat det faktum att det kommer att bli vÀldigt dyrt att hantera elbilarna.
ââVi vet inte sjĂ€lva var vi ska göra av dem och det talas om att det kan komma att kosta mellan 20â000 och 25â000 kronor att demontera bilarna, det kan bli sĂ„ illa.
Problemet har diskuterats under en lÀngre tid. Bil Sweden har lanserat en hemsida, elbilsinfo.se, med information till olika yrkesgrupper som kan komma i kontakt med krockade elbilar. Budskapet till bildemonterare som saknar utbildning Àr att inte röra skadade elbilar utan i stÀllet vÀnda sig till biltillverkarna som har ett producentansvar. Men i takt med att elbilarna blir fler Àr inte den hÀr lösningen hÄllbar i det lÄnga loppet menar bÄde biltillverkarna och Ätervinnarna.
ââDet har ju hittills varit ganska lĂ„ga nivĂ„er av elbilar som demonterats, sĂ€ger Mattias Bergman, vd för Bil Sweden. I Norge har man fler elbilar och har kommit lĂ€gre. Vi lĂ€r av dem. En tanke Ă€r att bygga upp nĂ„gra fĂ„ nationella demonteringar som Ă€r specialiserade pĂ„ elbilar. Men i takt med att volymerna ökar mĂ„ste vi ocksĂ„ se till att kunskapen finns regionalt.
PÄ Gotland Àr man bekymrad. Har ni nÄgon lösning för Gotland?
ââDet finns en plan för Gotland. Vi har nyligen varit i kontakt med tvĂ„ demonterare som Ă€r medlemmar i nĂ€tverket Bilretur och de kommer att fĂ„ utbildning i slutet av det hĂ€r Ă„ret.
Michael Abraham, vd för bÄde Bilretur och Sveriges BilÄtervinnares Riksförbund, framhÄller ocksÄ vikten av utbildning.
ââDe som inte har kunskap ska inte hĂ„lla pĂ„. En krockad eller skadad elbil Ă€r inte att leka med. Det kan vara livsfarligt. Man mĂ„ste ha en utbildning och det Ă€r ett pĂ„gĂ„ende arbete. Men totalt i landet finns det cirka 60â000 rena elbilar av sammanlagt 4,9 miljoner bilar. Vi har faktiskt lite tid pĂ„ oss.
Vad ska man som bilÄtervinnare göra om man fÄr in en elbil och inte har rÀtt utbildning?
ââJag tycker man ska höra man ska höra av sig till bilmĂ€rkets generalagent direkt. De har en skyldighet att informera om hur du ska gĂ„ till vĂ€ga och ta hand om problemet, sĂ€ger Michael Abraham.