Vartannat avlopp får underkänt

I dagarna får över 800 fastighetsägare i Rute, Hellvi, Bro, Fole och Stenkumla brev om sina avloppsanläggningar från Region Gotland. Erfarenheten säger att ungefär hälften av dem behöver vidta åtgärder.

Foto: Petra Jonsson

Dyr investering (GA)2017-10-16 07:00

”Klart vatten” startade som projekt 2009 och är sedan 2015 en egen avdelning inom samhällsbyggnadsförvaltningen. Sedan starten har regionen skickat ut över 6 600 brev till fastighetsägare med enskilda avlopp.

Första brevet är information om att handläggare efter genomgång av arkiv och gamla tillstånd har anledning att tro att avloppsanläggningen inte klarar dagens krav. Man ber därför fastighetsägaren kontakta regionen. Sådana brev har i dagarna skickats till cirka 820 fastighetsägare i Rute, Hellvi, Bro, Fole och Stenkumla. Med detta utskick är 53 socknar avklarade.

– När Klart vatten startade utgick man från den återkommande undersökningen av 100 dricksvattentäkter, och började i de socknar som hade sämst resultat. Nu gör vi urvalet bland annat med tanke på entreprenörerna, men även med tanke på regionens VA-plan. Förra året tog vid södra Gotland, i år är vi på norr och mellersta ön, säger Carin Södergren som är arbetsledare för Klart vatten.

Efter det senaste utskicket räknar Carin Södergren med att telefonerna kommer att gå varma.

– Vi kommer att ha full bemanning i kundtjänst tre veckor framåt. All annan handläggning måste vi lägga åt sidan.

Om handläggarna inte får kontakt med fastighetsägaren skickas en påminnelse ut efter ett år. Sådana brev skickade regionen förra månaden till fastighetsägare i Akebäck, Atlingbo, Hamra, Hangvar (Ire), Vamlingbo, Viklau och Sundre.

– Från det första informationsbrevet har fastighetsägarna två år på sig att ansöka om tillstånd för åtgärder. Vi är rätt generösa med tid, man kan behöva se över sin ekonomi eller prata med grannar om en gemensam lösning, säger Carin Södergren.

Om regionen efter knappt två år efter första utskicket fortfarande inte fått kontakt med fastighetsägaren görs ett tillsynsbesök. Ett sådant besök kan följas med att fastighetsägaren får ett beslut om förbud att nyttja sin anläggning i fall befintlig avloppsanläggning inte uppfyller dagens krav på rening.

– I år har vi tagit 5-6 beslut om förbud, och sedan starten har det blivit ett hundratal, berättar Carin Södergren.

Tillsynsbesöket är en ny rutin som tillkommit för att regionen ska ha all nödvändig information som krävs innan ett beslut om förbud fattas. Av miljö- och hälsoskyddsnämndens ärenden som överklagades förra året gällde tre fjärdedelar beslut om vatten.

– Att göra tillsynsbesök innebär mer jobb för oss i ett tidigare skede, men i gengäld sparar vi in mycket tid om antalet överklaganden minskar, säger Carin Södergren.

Klart vatten har som mål att besluta om 645 tillstånd i år. För närvarande har man korta handläggningstider, bara 4-6 veckor.

– Vi ligger bra till, men kommer inte att nå det ursprungliga målet att bli klara med hela Gotland till 2020. Det kommer att ta lite längre tid, säger Carin Södergren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om