Läsarnas reaktioner: "DG borde bojkottas!"

I tisdags berättade Gotlands Tidningar om Linköpingsgängets resa som kostade 7 990 kronor med Destination Gotland. Efteråt har reaktionerna har varit många. "Gotlandssemester börjar bli en klassfråga."

Foto: Montage Henrik Radhe/Malin Stenström

Dyr båtresa2018-03-15 17:05

Efter Gotlands Tidningars artikel, där en grupp från Linköping berättade att notan för deras resa med Destination Gotland hade slutat på 7 990 kronor, har reaktionerna haglat in.

"Snacka om att skrämma bort turisterna!!", skriver en läsare.

"Gotlandssemester börjar bli en klassfråga", skriver en annan.

"Ockerpriser! Det är en skam! Turismen behövs till Gotland! DG borde bojkottas!", skriver en tredje.

Nu svarar Destination Gotlands vd, Christer Bruzelius, på kritiken.

– Det genomsnittliga priset över året för en fastlänning är cirka 250 kronor. Priset står sig mycket väl i jämförelse med andra transportslag som till exempel tåg, säger han och fortsätter:

– Högstapriset för besökare har i genomsnitt gått upp med 2,5 procent per år sedan 2003, samtidigt har lägstapriserna för en vuxen sjunkit med 3,5 procent per år.

LÄS MER: Vd:n svarar: "Populära avgångar ger högre priser"

Efter att artikeln publicerats på tisdagen så fullkomligt exploderade kommentarstråden på Helagotland.se:s Facebook med nära 500 kommentarer på ett par dygn.

"Man blir ruinerad. Jag åker många gånger per år för jag vill träffa mina släktingar. Det är skamligt dyrt", skriver en person.

"Flyttade hem men blev helt isolerade från våra vänner och familj som blev kvar på fastlandet. Sällan någon kom och hälsade på så det slutade med att vi flyttade tillbaka till fastlandet och kommer inte ens åka på semester till ön på flera år", skriver en annan.

Hur påverkas Destination Gotland av bilden att ni är så dyra?

– Vi jobbar mycket för att skapa attraktiva resor till Gotland och det syns i vår marknadsföring. Vi vill få så många som möjligt att resa hit och jobbar därför konsekvent för att lyfta fram Gotland som varumärke. Det är viktigt för varumärket att kommunicera hela prisspannet inte bara högsta priset, säger Christer Bruzelius.

Men hur påverkas ni av bilden?

– Vi skickar ut enkäter som våra kunder får svara på, vilka också inkluderar "prisvärd resa" i vårt nöjd kund index.

Kommer ni att göra några förändringar så att en resa inte hamnar på 7 990 kronor?

– När vi har de där toppdagarna erbjuder vi upp mot 20 resor per dygn. Det är givetvis upp till våra kunder att avgöra, men vårt genomsnittliga pris på 250 kronor står sig väl jämfört med andra transportslag.

Men kommer ni att göra någon förändring?

– Vi gör hela tiden utvärderingar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!