Det årliga investeringsanslaget för enskilda vägar som delas ut av regionen kan kapas med 1,5 miljoner kronor för år 2020, föreslår teknikförvaltningen. Ett dråpslag för landsbygden menar Hogränbon Åke Berglund, aktiv i Hela Sverige ska leva.
– Det är helt uppåt väggarna att göra så här om man säger att landsbygden ska bevaras och att det ska gå att bo och leva på hela Gotland. Då monterar man ju ner själva grundförutsättningarna för det. Det går också stick i stäv med både den nya servicestrategin för landsbygden och kollektivtrafikplanen. Alla bor inte längs med stomlinjerna, och då är de enskilda vägarna extra viktiga, säger Åke Berglund.
Han har befarat att ett sparbeting på enskilda vägar har varit i antågande, och oroas nu för om det blir alla eller bara vissa vägar som kan tappa sitt stöd.
– Det beror på om regionen tar osthyvelsprincipen och försämrar lite för alla vägar man sköter, eller om man plockar bort en del vägar helt och hållet och behåller andra. I förlängningen kan det här också gå emot besöksnäringsmålen. Besökare kan mötas av ofarbara vägar till badstränder, gårdsbutiker och annat, säger Åke Berglund.