14 elever på Wisbygymnasiets natur- och teknikprogram läser frivilligt extra matte. Och det på avancerad nivå.
– Min idé är att överbrygga steget till universitetet, säger läraren Anders Randler på kursen ”Matematik Specialisering”.
Han har varit mattelärare i drygt 25 år och drömt om en specialkurs nästan lika länge. Förra året fick Anders Randler idén att göra en digital bok, ett helt nytt läromedel, tillsammans med sina elever.
– Genom att vara tvungen att skapa något som andra ska förstå måste du själv förstå det så mycket bättre, säger han och visar på skärmen.
Boken, som finns tillgänglig gratis att ladda ner på nätet, heter ”Euclidean Geometry”. Den börjar med att Anders Randler i ett filmat inslag vandrar in på datorskärmen och berättar. Sedan har han och eleverna tillsammans arbetat fram de olika kapitlen med informativa texter på engelska och grafiska bilder.
Eleverna Emil Svedjer och Hampus Hoffman redovisar det 35:e kapitlet, som handlar om ett parallellograms mått och areor.
– Det är spännande att skapa en bok som andra kommer att se, säger Erik Laitala.
Han drömmer om att plugga vidare efter gymnasiet på Kungliga tekniska högskolan, KTH, till civilingenjör. Men några mattenördar anser sig varken han eller kompisarna Leonard Fröling eller Gustav Liepa Åström vara.
– Vi har haft väldigt bra lärare och man får lägga ner tid om man vill komma upp i kunskapsnivå, säger Erik Laitala.
Anders Randler är förstelärare i matematik och han gillar inte de som säger att matte inte är ”deras grej”.
– Matte är det enklaste skolämnet, det finns regler och inga tvetydigheter. Man måste bara vara väldigt väldigt tydlig, säger han.
Till jul hoppas han att arbetet med det nya läromedlet ska vara färdigt. Anders Randler är med i ett internationellt nätverk av drygt 2 500 pedagoger. Diskussioner pågår där att sprida det gotländska materialet över världen.
I Sverige har Skolverket uppmärksammat vad som skapats på Wisbygymnasiet. Den här veckan har ett filmteam varit med på lektioner, för att sprida arbetssättet till landets lärare.
– Vi vill visa upp goda exempel på hur man kan jobba digitalt i klassrummet. Vi tycker att det är en häftig och väldigt tilltalande idé att skapa läromedel som är till nytta för andra, säger Henrik Carlsson, utbildningsråd på Skolverket.