Visby är inte ensamt om att ha en hamn som ändrat karaktär på senare tid. Skillnaden är att i många andra städer har hamnverksamheten upphört helt, vilket inneburit stor frihet i förnyelsen. Visby har också fått utrymme för nya satsningar sedan godshanteringen flyttat till Klintehamn, men här finns fortfarande livaktig hamnverksamhet kvar i form av en intensiv färjetrafik.
– Jag är glad över att mycket av den äldre industrimiljön finns kvar i hamnen. Många andra hamnar där verksamheten upphört har tappat sin karaktär, säger stadsarkitekt Christian Hegardt.
Det finns ett klart uttalat mål att hamnområdet ska ha publik karaktär. Att färjetrafiken är kvar i Visby hamn begränsar dock möjligheterna för hur stort område som stadsvisionsstudien kan omfatta.
Att hamnen ska vara en mötesplats slogs fast i översiktsplanen för Visby 2009. Det tog förra stadsarkitekten Carin Johansson fasta på när hon för fem år sedan, på uppdrag av Byggmästareföreningen och Region Gotland, tog fram ett gestaltningsprogram över området. Hus på pålar längs kajen, en klaffbro till Holmen och en linbana till Södertorg var tillsammans med ett hotell och en restaurang några av förslagen som skulle göra hamnen till en spännande mötesplats.
Förslagen startade en livlig diskussion och när Region Gotland 2015 tog fram ett planprogram för hamnen lämnades ett 30-tal yttranden in. Flera intressenter är intresserade av området, bland annat DBW som letat efter en lämplig plats för ett nytt badhus, och Payex som 2016 föreslog att företaget skulle få nya lokaler på Holmen.
Alla yttranden visade att det finns många åsikter om hamnens utveckling. Region Gotland drog även flera lärdomar när detaljplanen för ett bryggeri vid gamla hamnterminalen togs fram.
– Vi behöver ha en nära dialog med verksamheterna i hamnen när området ska utvecklas, säger Christian Hegardt.
Planarbetet med bryggeriet uppmärksammade även att flera områden i hamnen kan vara förorenade.
Nu är förslagen om att bygga bostäder borta. Det är oförenligt med bullret från hamnverksamheten. Visionsförslaget innehåller flera nya byggnader, sammanlagt med en byggnadsyta på 10 000 kvadratmeter. När bostäder inte längre är aktuellt kan det i stället bli restauranger, hotell, andra offentliga verksamheter, handel eller kontor.
– Det är inte ett så stort område att exploatera, men det finns en enorm potential i hamnen, tycker Christian Hegardt.
De nya byggnader som visionen innehåller har placerats så att ett sammanbindande centralt avlångt torg bildas – Nya hamnplan. 45 meter brett och 185 meter långt, mer än 8 000 kvadratmeter som ska kunna utnyttjas flexibelt under till exempel Almedalsveckan och Medeltidsveckan. Visionsförslaget föreslår att torget får en högklassig markbeläggning av sten. Det förstärker karaktären av offentlig plats. Markbeläggningen binder även ihop torget med Skeppsbron och inre delen av Holmen, och markerar samtidigt en yta som bör vara gångfartsområde för att underlätta för de som vill röra sig till fots.
Visionsförslaget innehåller även en ”pocket park”, en liten grön oas närmast vattnet som kan bli en plats för flanörer längs strandpromenaden att stanna upp för en stund.
– Det är bra om stråket längs stranden får en bättre lösning, säger Christian Hegardt.
Strax söder om den lilla parken har visionen även med något som kan glädja DBW – ett nytt kallbadhus.