För bara ett par veckor sedan nådde temperaturen 20 grader utomhus. Nu har säsongen för däckbyte startat ungefär två veckor tidigare än normalt. Telefonerna går varma hos öns däckfirmor.
– Det går inte att vänta. När det blir snö ska de vara på, annars kan det bli olyckor, säger Johnny Jakobsson, platschef på Däckia.
Han menar att gotlänningarna har lärt sig att boka i tid, sedan kaoset hösten 2016.
– Då var det snö 4 till 5 november och ingen hade fått på dubbdäcken. Jag hade 50 missade samtal på 50 minuter, säger han.
Lagen kräver vinterdäck från den 1 december. Men blixthalka tidiga morgonar och kvällar på osaltade vägar gör att de kan behövas betydligt tidigare.
– Däcken ska köras och mjukas upp innan kylan kommer, säger Johnny Jakobsson och ger råd till kunden Göran Thun.
Han har framhjulsdriven bil, men får ett för honom oväntat tips:
– De bästa däcken ska alltid sitta bak. Har man dåliga däck bak snurrar bilen och man får rotation, säger Johnny Jakobsson.
När dubbdäck är det enda som håller bilen kvar på vägen är det dessutom viktigt att ha hjulen balanserade. Johnny uppskattar att var tionde bilist på ön har felinställda hjul. Hans kollega förklarar:
– Däcken motsvarar en handflatas yta, har du felinställda hjul blir ytan väldigt liten, säger Simon Almquist.
På Visby motorcentrals däckverkstad räknar Lars Appelblom med att det smäller till rejält nästa vecka.
– Det är bra att få på däcken innan halkan är här, säger han och berättar att däckhotell gör att de själva har koll på att kundernas däck håller rätt mönsterdjup.
Lagen kräver tre millimeters mönsterdjup på vinterdäck, något man behöver kolla om man byter däcken hemma själv på sin bil.
– Det är inget däck som har blivit bättre sedan i våras för att det har stått hemma i garaget, säger Åke Andersson på Åkes bilvård.
Den som har gamla däck liggande och vill bli av med dem får problem på återvinningsstationen. Där tar man inte emot däck. Den som säljer dem är också skyldig att ta emot när de ska kasseras.
– När man köper ett nytt däck betalar man 16 kronor plus moms i återvinningskostnad. Däcken ska inte ligga i naturen, vi vill att de ska komma till rätt ställe, säger Johnny Jakobsson.