Klartecken för cykelvägen till Klintehamn

Nu är allt klart för att starta byggandet av gång- och cykelvägen Västergarn-Klintehamn. Miljödomstolen har i en dom godkänt två nödvändiga brobyggen och arbetet kan starta även om det överklagas.

GA 14 juni 2017.

GA 14 juni 2017.

Foto:

Cykelväg färdigbyggs (GA)2018-05-18 09:41

Mark- och miljödomstolen undanröjde därmed det sista formella hindret för Trafikverket att sätta i gång med projektet gång- och cykelväg vid väg 140 mellan Västergarn-Klintehamn. Detta sedan Regeringen i oktober 2017 avslog överklaganden av vägplanen från två fastighetsägare i Sanda. Innan vägplanen var godkänd kunde man inte ansöka om miljötillstånd för brobyggandet.

En förstudie av projektet, som totalt omfattar sträckan Visby-Klintehamn, presenterades 2011. Delen Visby-Västergarn är klar sedan flera år medan slutfasen söderut, som är cirka sju kilometer, har försenats kraftigt.

Miljödomstolen beslutade i sin dom från den 2 maj dessutom om verkställighetsförordnande. Detta innebär att tillståndet får tas i anspråk direkt även om domen inte har vunnit laga kraft. Domen kan nämligen överklagas till Mark- och miljööverdomstolen. Den överklagande kan då också begära att verkställighetsförordnandet inhiberas. Om rätten beslutar om detta får verksamheten inte påbörjas förrän överinstansen prövat överklagan.

Vid den nu avgjorda prövningen var länsstyrelsen den enda remissinstans som yttrade sig i sak och hade inte någon erinran mot att tillstånd gavs för den sökta verksamheten. Enligt miljödomstolen bedöms byggandet av de planerade broarna inte påverka några allmänna intressen negativt.

Miljödomstolen fastslår också att projektet löper oberoende av detaljplan: ”Broarna strider inte mot någon gällande detaljplan då detaljplan för berörda områden saknas”. Man meddelar även att de arbeten som tillstånd nu har lämnats för i domen ska vara utförda inom fem år från det att domen har vunnit laga kraft. Om så inte sker förfaller tillståndet.

Närmast ska nu Trafikverket upphandla en entreprenör för arbetet. Kostnadsberäkningen för broarna har hittills uppgått till cirka tre miljoner kronor. En summa som kan öka eftersom projektet försenats.

– Processen med att handla upp entreprenör startar nu och upphandlingen kommer att pågå under sommaren, förhoppningen är att vi kommer att vara klara med den under hösten 2018. Då kan vi säga mer exakt när byggstarten blir och det är också då vi kan ge mer information om när det beräknas vara klart och den totala kostnaden, säger Josefine Gröndahl vid Trafikverket Stockholm/Öst.

Broarna

Broarna är nödvändiga för att den nya cykel- och gångvägen ska kunna byggas utmed väg 140 och cykelvägen passerar de två större vattendragen Västergarnsån och Varbosån.

Den planerade gång- och cykelvägsbron över Västergarnsån får en totallängd på 28 meter med en fri öppning mellan landfästena på 19 meter.

Den planerade gång- och cykelvägsbron över Varbosån får en totallängd på 15,5 meter och en fri öppning mellan landfästena på 8,5 meter.

Båda broarna blir prefabricerade träbroar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om