På onsdagen anordnade Region Gotland och Länsstyrelsen Gotland en cykelmässa i Rådhuset i Visby. Förutom att titta på elcyklar och lyssna på förre proffscyklisten Thomas Löfkvist så presenterade även regionen den nyss antagna Cykleplan Visby under mässan. I planen framgår att syftet med är att bidra till målbilden i Vision Gotland 2025, där det bland annat står att cykelåkandet på ön ska öka med 30 procent från år 2010 till år 2025.
För att nå målet krävs en hel del arbete, säger Anna Wikström, trafikplanerare på Region Gotlands, och Anna Bäckstäde, energi- och klimatrådgivare.
– Det handlar mycket om att utveckla cykelvägar och cykelparkeringar. Det vi just nu lägger fokus på är cykelvägarna vid skolorna, där Södervärnsskolan och Humlegårdsskolan är näst på tur, säger Anna Wikström.
Hur är trenden när det gäller cykelåkande på Gotland?
– De mätningar vi gjort tyder på att det är allt fler som cyklar, men många har fortfarande ett steg kvar innan de ställer bilen helt och hållet. Det finns en kultur av bilberoende på Gotland, och det är den som vi nu försöker bryta, säger Anna Bäckstäde.
De menar att det är viktigt att fokusera på cykelns roll som både motionsverktyg och färdmedel.
– Det är viktigt att få med det i debatten. I och med elcykelns intåg på marknaden kan cykeln verkligen konkurrera med bilen som färdmedel. Priserna på elcyklar har dessutom sjunkit de senaste åren, så att de flesta har råd med en.