Det var för en tid sedan som sommarstugeägaren Mats Odéen fick en faktura på 1,5 miljoner kronor från det gotländska elbolaget. Han har haft en sommarstuga i Mästerby i tio år.
– Först skrattade vi åt det allihopa och tog för givet att det var ett missförstånd på något sätt. Sedan kom ändå en liten gnagande känsla av att man skulle hamna i något slags Kafka-artad historia med utredningar och så vidare, säger Mats Odéen, till dn.se som först uppmärksammade Geabs misstag.
Johan Granath, marknadschef på Geab, säger att det skett ett misstag som gjort att man skickat ut fakturan.
– Det är helt enkelt ett handhavande fel. Det är den mänskliga faktorn som gjort att fakturan skickats ut, säger Johan Granath.
Hur skulle du själv reagerat på en sådan faktura?
– Då hade jag först funderat på vad jag haft som dragit så mycket el. Men sedan hade jag ringt och frågat företaget om det skett något misstag. Tur att det inte var på riktigt, säger Johan Granath skämtsamt.
Mannen kontaktade Geabs kundtjänst och fick svaret att han skulle makulera fakturan. Den riktiga fakturan var på 3 412 kronor.