Som en del av teknikförvaltningens sparbeting för 2016 beslutade tekniska nämnden i mars att servicelinjens tre turer i Visby ska upphöra från den 15 juni i år. Besparingen beräknas bli 380 000 kronor per år.
Nämnden tycker det är för få åkande. Baserat på förvaltningens undersökning i januari reser en person per tur med bussen, som går varje vardag non stop under dagtid.
– Det finns ingen konsekvensanalys. Vad kommer det inte att kosta när folk åker mer med färdtjänst? Eller med extra hemhjälp som åker och handlar åt en och gör ärenden, säger Ulla Göthberg, boende i Visby innerstad.
Hon åker regelbundet med bussens innerstadslinje och har mött många oroliga medresenärer sedan de fick höra om beslutet i mars.
– De tycker det är förfärligt och frågar sig hur det ska gå nu. Färdtjänsten kostar 42 kronor för en enkel resa. Om de till exempel ska till posten på Östercentrum så blir det dyrt. Det borde bli dyrt för regionen också.
Ulla Göthberg har tidigare uttalat sig i GT om att just innerstadslinjen är viktig för många äldre eller funktionshindrade som inte kan ta sig upp och ner för backarna, särskilt om de har en väska med matvaror med sig. Nyligen kom ett brev till tekniska nämnden, med bifogad protestlista, från 25 boende på Åkermanska i Visby. De skriver att bussen är deras ”livslinje för kontakt med Visby centrum”.
Ulla Göthberg är övertygad om att det finns en större bredd i protesten.
– Även om många av dem som åker med servicelinjen är äldre och sjuka som vanligtvis inte orkar protestera så tror jag att många vill göra det. Det här är så pass viktigt för dem. Men de flesta vet inte vart de ska vända sig.
Enligt tekniska nämndens ordförande, Tommy Gardell (S), ändrar protesterna ingenting. Beslutet är taget och ska verkställas.
Angående eventuella ökade kostnader för färdtjänst, så har diskussionen varit uppe i nämnden.
– Det blir säkert en viss höjning men man kommer inte upp i summorna som bussen kostar, det tror jag inte, säger Tommy Gardell.
– De som skrivit brevet ska få svar. Jag har fått några samtal från folk som är arga och jag kan bara försöka förklara varför. Jag förstår dem, så klart. Det är en service som kommer att försvinna. Men så är det tyvärr i dessa spartider och det är förmodligen fler saker som kommer påverkas av den dåliga ekonomin, fortsätter han.