Johan Wiklund arbetar till vardags som flygkapten vid SAS och flyger Airbus mellan Europa och USA. Ett arbete som omgÀrdas av rigorös sÀkerhet och gillar man Àventyr, som Johan, sÄ fÄr man söka det pÄ andra vÀgar. För Johan Wiklund Àr det att flyga gamla veteraner, som den De Havilland DH60 frÄn 1935 som han hÀromdagen skulle flyga frÄn Bunge till Visby.
HÀrligt flygvÀder, strÄlande sol och nÀstan ingen vind över flygfÀltet i Bunge. Och det gamla planet, som Johan Wiklund flugit 18 000 kilometer frÄn Nordkap till Kapstaden med, startade som vanligt snÀllt pÄ morgonen. Med hustrun Lena i passagerarsÀtet lyfte Johan mot Visby. DÀr skulle han lÀmna Lena, som med reguljÀrt flyg skulle vidare till Bromma. SjÀlv skulle han fortsÀtta mot Eksjö.
Till Eksjö kom han aldrig, inte ens till Visby. NÀr planet hade passerat Rute kyrka och Johan hade Fardume trÀsk i sikte började motorn hacka med korta ryck.
â Eftersom jag inte hunnit sĂ„ lĂ„ngt vĂ€nder jag dĂ„ tillbaka mot Bunge, och börjar samtidigt titta efter platser lĂ€mpliga för en nödlandning, berĂ€ttar Johan Wiklund.
Vid flygledartornet i Visby hade man noterat att planet vÀnt om, och oroligt ropat och undrat vad som stÄr pÄ.
â Vi lyckades ta oss tillbaka till Bunge, dĂ€r jag tog höjd sĂ„ att vi skulle kunna glidflyga in mot flygfĂ€ltet, berĂ€ttar Johan Wiklund.
DÀrmed fick Johan Wiklund ett nytt Àventyr att lÀgga till sitt CV, nu med en helt annan sorts dramatik Àn den han upplevde nÀr han 2015 flög mellan Nordkap i Norge och Kapstaden i Sydafrika. En bedrift som belönats med medaljer bÄde i Storbritannien och Sverige.
â Det började 2005 med att jag hittade Gösta AndrĂ©es bok, dĂ€r han beskriver sin resa mellan Stockholm och Kapstaden 1929 med en De Havilland Cirrus Moth. Jag har alltid varit intresserad av flyghistoria och trodde att jag kunde mina hjĂ€ltar, men den hĂ€r hade jag aldrig hört talas om tidigare, sĂ€ger Johan Wiklund och fortsĂ€tter:
â Jag tĂ€nkte att det hĂ€r mĂ„ste nĂ„gon göra om.
Drömmen om att likt Gösta Andrée fÄ flyga söderut lÀngs Nilen mot Sydafrika fick vÀnta i tio Är. 2014 köpte Johan Wiklund en De Havilland DH 60 Moth och började planera för resan. 2015 bar det av. Medan Gösta Andrée startade frÄn Barkarby i Stockholm, valde Johan att börja frÄn Nordkap. "Cape to Cape" var en bÀttre slogan, för det gÀllde att fÄ sponsorer till resan.
Med tvÄ mÄnaders tjÀnstledighet frÄn SAS lyft Johan Wiklund frÄn Nordkap den 2 september. 42 flygdagar och 18 000 kilometer senare landade han den 24 oktober klockan 15.10 i Kapstaden. Samma datum som Gösta Andrée landade 1929.
Under resan intrÀffade en del incidenter. En gÄng tvingades han mellanlanda i rebellkontrollerat omrÄde i Etiopien. Men mest spektakulÀrt Àr det tillfÀlle nÀr Johan Wiklund togs för spion och fick tillbringa ett dygn i en arrest i Kairo.
â Jag hade flugit i nio timmar nĂ€r jag kom fram till Kairo pĂ„ kvĂ€llen. Det var mörkt och jag hade inga lampor pĂ„ flyget. Jag dokumenterade resan i en blogg, och nu sĂ„g de att jag hade kameror monterat pĂ„ planet. De tog mig, vred om armen och förde mig till arresten, berĂ€ttar Johan.
Raka motsatsen blev bemötandet i Sudan. Johan Wiklund hade inför resan införskaffat ett diplomatiskt flygtillstÄnd, utfÀrdat av Sudans ambassadör i Stockholm. NÀr han landade i Khartoum stod cheferna för Sudans civilflyg i givakt.
I Gösta Andrées bedrift ingick Àven, att han flög hem frÄn Kapstaden till Sverige.
â Det hade jag ocksĂ„ gjort, om jag hade fĂ„tt lĂ€ngre tjĂ€nstledighet frĂ„n SAS, sĂ€ger Johan Wiklund.
â Det tog Gösta ett Ă„r att fullborda resan, eftersom han drabbades av ett brott pĂ„ vevaxeln under hemresan, tillĂ€gger han.
Att Johan Wiklund imponerats av Gösta Andrées Àventyr mÀrks. Han har sÄ lÄngt som möjligt försökt Äterskapa originalturen, till och med nÀr det gÀller klÀdseln.
â Gösta startade frĂ„n Barkarby i ullkostym, som han bytte mot en linnekostym nĂ€r han kom till Tripoli, berĂ€ttar Johan medan han plockar fram sin tidstrogna klĂ€dsel.
Efter sin lĂ„ngflygning 2015 har Johan Wiklund flera gĂ„nger hĂ„llit föredrag om sitt Ă€ventyr, och det var för att berĂ€tta om flygningen och förebilden Gösta AndrĂ©e som han besökte Gotland. Den hĂ€r gĂ„ngen blev det nĂ„got extra, eftersom Gösta AndrĂ©e efter sin spektakulĂ€ra flygning var legendarisk flygplatschef i Visby 1944â 1960. Bland Ă„hörarna fanns nĂ„gra Ă€ttlingar. Gösta var Peder AndrĂ©es farfar och Filip SĂ€rlands morfars pappa.
â Jag fick aldrig trĂ€ffa Gösta, men jag har hört mĂ„nga historier om honom. Han var första svensk att flyga över engelska kanalen, som han dessutom gjorde i dimma. Och han var Ă€ven först med skĂ€rmhoppning 1920, berĂ€ttar Peder.
Det var Charles Lindberghs flygning över Atlanten 1927 som inspirerade Gösta AndrĂ©e till lĂ„ngflygningen 1929. Liksom Johan Wiklund fick han hjĂ€lp av sponsorer för att kunna genomföra Ă€ventyret, i Göstas fall företaget Sandvik. Bolaget fick sitt namn med stora bokstĂ€ver pĂ„ planet, och den bok om resan som Gösta AndrĂ©e gav ut 1930 hade titeln âSandviks flygning till Kapâ.
Under Gösta Andrées tid i Visby byggdes en ny flygplats med terminal. I september 1956 startade reguljÀr trafik pÄ nya landningsbanan och i mars 1957 kunde Gösta Andrée hÀlsa kungen vÀlkommen till den storslagna invigningen.
Efter det framgÄngsrika arbetet i Visby var Gösta Andrée pÄtÀnkt för chefsjobb inom Luftfartsverket. Men han omkom i en flygkrasch 1959, bara tre dagar efter att ha fyllt 60 Är. I present hade han fÄtt en flygning med jetplan, nÄgot han inte hade gjort tidigare. Flygningen, med en Gloster Meteor, slutade med en krasch strax norr om Visby flygplats. Gösta Andrée och piloten omkom.
2029 Àr det hundra Är sedan Gösta Andrée gjorde sin lÄngflygning till Kapstaden. Det Àr vÀrt att uppmÀrksamma, tycker Johan Wiklund, som dock drömmer om ett nytt flygÀventyr i en helt annan riktning.
â TĂ€nk att fĂ„ följa vikingarnas handelsleder ner mot Konstantinopel, sedan Marco Polos sidenvĂ€g mot Kina och slutligen landa i Kinas gamla huvudstad Xi'an, sĂ€ger Johan Wiklund som redan har titeln âHighroad to Chinaâ klar.