Redan för 20 år sedan pekades Bergsbetningen ut som lämpligt att exploatera. I flera år har fastighetsägarna i området intill Visby flygplats diskuterat hur området, som de tycker slumrar i en törnrosasömn, kan väckas till liv.
I början av maj lämnades en ansökan om planbesked in till byggnadsnämnden. Då såg förutsättningarna bra ut. Länsstyrelsen och Region Gotland hade redan 2009 i samband med den fördjupade översiktsplanen kommit fram till att buller från flygplatsen inte var något hinder för att utveckla området.
Men bara några veckor senare höll Försvarsmakten ett möte med länsstyrelsen och Region Gotland. Visby flygplats är riksintresse för Försvarsmakten, som meddelade att den gräns som satts för riksintresset kommer att värnas och att ny störningskänslig bebyggelse anses ge påtaglig skada på riksintresset.
Försvarsmaktens nya syn på bullret påverkar inte bara Bergbetningen, utan även planerna på bebyggelse i kvarteret Melonen och andra byggplaner inom riksintresseområdet.
Normalt avgör byggnadsnämnden ansökningar om planbesked, men den här gången skickades ärendet till regionstyrelsen som i torsdags sa okej till att fortsätta planarbetet.
– Vilka gränser som ska gälla har stor betydelse för den regionala utvecklingen, och vill hävda det som gäller i översiktsplanen, säger stadsarkitekt Christan Hegardt.
Både byggnadsnämnden och regionstyrelsen påpekar att det finns en betydande risk att Försvarsmakten stoppar byggplanerna för Bergbetningen. Med den brasklappen satte sig i fredags den ekonomiska förening som står bakom ansökan för att diskutera framtiden.
Ordföranden Kjell Skalberg räknar med att det kostar cirka 1,5 miljoner kronor att ta fram en detaljplan, och eftersom exploatören står för kostnaderna innebär det en stor ekonomisk risk för föreningen.
– Vi vill gå vidare, men vi behöver ha en dialog med Försvarsmakten och Swedavia. Det går kanske att genomföra projektet om man i detaljplanen skriver in att husen ska ljudisoleras för att klara kraven, säger han.
Kjell Skalberg vill även ha en diskussion med byggnadsnämnden, eftersom frågan om bullergränserna kan få stor betydelse för Visbys fortsatta utbyggnad.
Kjell Skalberg har själv byggt ett nytt hus i området.
– Med de nya byggnormerna får man bra ljudisolering, med 3-glasfönster och liknande. Det är klart att jag hör Jas-planen när de startar och landar, men de hörs ju över hela Visby, säger han.
Kjell Skalberg påpekar att både Visby och Försvarsmakten är i behov av bostäder.
– Det kanske går att samverka.