Det har redan kommit in 33 klagomålsanmälningar om buller till regionen. Förra året hade 14 anmälningar kommit in till vid samma tid, och totalt kom 30 in under hela sommaren. Det har alltså redan kommit in fler anmälningar denna sommar, trots att knappt halva sommaren passerat.
Varför anmälningarna ökat i år har Mattias Andersson, miljöskyddsinspektör på regionen, inget svar på. Han tycker att krögarna sköter sig bra överlag. De anmälningar som kommer in är ofta svåra att arbeta vidare med.
– En majoritet är anonyma, och då kan vi inte göra så mycket.
För att se om det är för högljutt hos de klagande måste inspektörerna nämligen kunna mäta ljudnivåerna inne i bostaden, vilket blir svårt om man inte vet vem anmälaren är.
Den krog som fått allra flest klagomål är Rosengården vid Stora Torget, som fick flest klagomål även 2015. En tredjedel av alla bulleranmälningar, elva stycken, riktas mot Rosengården. Henrik Westerlund är den som driver krogen och han medger att de vid ett tillfälle överstigit gränsvärdena. Det var vid öppningskvällen i början av juni, då regionen fick in flera anmälningar om höga ljudnivåer från Rosengården.
– Det beklagar jag. Jag förstår att folk blev sura den kvällen, säger han.
Men Henrik Westerlund tror att det även finns andra orsaker bakom Rosengårdens många klagomål. Han upplever att anonyma anmälningar är ett återkommande problem som gör det svårt att komma framåt.
– Vi vill ha en dialog med de berörda. Vi försöker ta vårt ansvar och vi sköter våra bullermätningar. Jag upplever inte att vi är värre än någon annan, säger han.
Efter att ha studerat de anonyma anmälningarna från tidigare år misstänker han att det kan röra sig om en enda person, som skriver flera av de anonyma anmälningarna mot hans krog.
– Majoriteten är förmodligen från en och samma person.
Mattias Andersson tror att det kan ligga något i Henrik Westerlunds misstankar, och att frustration kan ligga bakom att några personer skickar in anmälan på anmälan.
– Jag upplever att det finns några som känner att vi inte gör något, och då skapas irritation.
Om man besväras av buller i sitt hem tycker Mattias Andersson att man ska fylla i alla fält på sin anmälan, så att det går att göra något åt det.
– Det bästa är att i alla fall skriva med sitt telefonnummer eller sin mailadress.