Trafikverket arbetar med nya kalkyler för en bro till FÄrö. I takt med att fÀrjetrafiken har blivit dyrare, som de tvÄ senaste somrarna trafikerats med tre fÀrjor, har broalternativet blivit allt mer lönsamt. Prislappen för en bro till FÄrö skulle, enligt Trafikverket, i dag landa pÄ mellan 700 och 800 miljoner kronor. Utslaget pÄ 25 Är skulle den Ärliga kostnaden ligga pÄ 30 miljoner kronor.
Thomas Antser och Frode Kjaervik som frĂ€mst ligger bakom utredningen i FĂ„rösund ser besparingsmöjligheter med ny teknik i fĂ€rjorna. De befarar samtidigt att de uppskattade pengarna för en 1â500 meter lĂ„ng högbro inte rĂ€cker och att den skulle bli betydligt dyrare. De jĂ€mför med 150 meter kryssningskaj i Visby som kostade 300 miljoner kronor.
ââNĂ€r det gĂ€ller en bro verkar Trafikverket ha rĂ€knat vĂ€ldigt lĂ„gt, sĂ€ger Thomas Antsner.
De lyfter istÀllet alternativet att trafikera sundet med eldrivna fÀrjor. I lÀnder som Norge Àr elfÀrjor redan ett alternativ. Inom fem Är ska hÀlften av Norges alla bilfÀrjor vara utbytta till eldrift. I Sverige sÀtter Trafikverket i sommar in sin första laddhybridfÀrja, Tellus, i trafik över Gullmarsfjorden till och frÄn Lysekil.
â Vi vill visa att det finns bĂ€ttre alternativ Ă€n det som nu diskuteras, bĂ€ttre för FĂ„rösundstrakten, Gotland och faktiskt hela Sverige, sĂ€ger Thomas Antser.
Enligt deras utredning skulle moderna elfÀrjor sÀnka Trafikverkets Ärliga kostnad med omkring 10 miljoner kronor. Som bonus konstaterar Thomas Antser och Frode Kjaervik att en snabbare elfÀrja skulle kunna trafikera sundet tÀtare Àn dagens fÀrja, med avgÄngar var 15:e eller 20:e minut, i stÀllet för en vÀntetid pÄ en halvtimme och i vÀrsta fall en hel timme.
â Kötiderna skulle nĂ€stan elimineras, kvartstrafik vore ultimat, sĂ€ger Thomas Antser.
Arbetsgruppen befarar ocksÄ att en bro ger ökat slitage pÄ FÄrös vÀgar, ökad risk för olyckor pÄ smala vÀgar, men ocksÄ höjda koldioxidutslÀpp nÀr biltrafiken ökar.
â Det Ă€r negativ miljöpĂ„verkan att bygga en bro, jĂ€mfört med att köra med elfĂ€rjor, sĂ€ger Thomas Antser.
FÄrösundsbornas rapport har skickats till ansvariga pÄ Trafikverket, de har fört samtal men ocksÄ fÄtt en Äterkoppling. David Nykvist Àr Trafikverkets projektledare för FÄröförbindelsen och han menar att verket fortfarande befinner sig i ett tidigt skede. Han har tagit emot rapporten frÄn FÄrösund och skickat den vidare till fÀrjerederiet i det fortsatta arbetet:
â Senast i slutet av maj tas beslutet om en bro Ă€r möjlig att finansiera och dĂ„ Ă€r vi en hel del klokare, sĂ€ger han.