Ny kalkyl kan rädda Fåröbro

Trafikverket måste göra en ny kalkyl som visar att man klarar av att betala av en bro till Fårö på 25 år. Annars blir det ingen ny förbindelse.

Av Trafikverkets 40 färjeleder hamnar Fåröförbindelsen i tyckarnas botten.

Av Trafikverkets 40 färjeleder hamnar Fåröförbindelsen i tyckarnas botten.

Foto: Tobias Wallström

brobygge2016-05-19 11:37

Det har gått tre år sedan Trafikverket presenterade sin förstudie vid ett möte i Fårö bygdegård. Kostnader, alternativa förbindelser, miljöpåverkan och mycket annat var kartlagt – inklusive vad Fåröborna tycker om en bro.

Vid mötet trodde projektledare Mats Berg att Trafikverket skulle komma med ett ställningstagande samma höst. Fast i stället bestämde Trafikverket att fördjupa förstudien, genom att utreda bron enligt en ny metod där kostsamma investeringar blir aktuella först när alla andra alternativ är kartlagda. För Fåröförbindelsen innebar det att en bro vägdes mot investeringar i befintliga system (färjan).

Den avvägningen är klar. Det är fortfarande intressant att bygga en bro, men med de finansieringskalkyler som Trafikverket hittills har gjort klarar man inte avbetalningstiden för det lån som krävs.

Fåröbron beräknas kosta 663 miljoner kronor. Enligt Trafikverkets regler anses investeringar i broar som ersätter färjetrafik lämpliga om lån kan betalas av inom 20–25 år. Projekt som kräver längre tid är för osäkra.

De kalkyler som har gjorts klarar inte den tidsgränsen. I bästa fall (om kostnadsökningen för färjetrafiken blir fem procent per år och räntan på lånet är 4,25 procent) är avbetalningen klar efter 28 år. I sämsta fall, med hänsyn till ökade byggkostnader, tar amorteringen 35 år.

Förra veckan träffades Trafikverket och Region Gotland för att diskutera hur man ska gå vidare. Tidigare kalkyler baseras på prisnivån i juni 2013. Trafikverket ska under sommaren göra nya beräkningar för att se om amorteringstiden kan kortas.

– Det är viktigt att vi kan visa att avbetalningen kan klaras av inom 25 år. Annars kan det bli svårt att få lån hos Riksgälden, säger Johanna Levin vid Trafikverket.

I september ska Region Gotland och Trafikverket träffas igen. Då ska förhoppningsvis nya kalkyler visa att en kortare amorteringstid är möjlig.

– Vårt mål är att ha en gemensam avsiktsförklaring klar före årsskiftet, säger Johanna Levin.

Att Region Gotland vill ha en bro är klart. Bron är inskriven i länsplanen för infrastruktur. Även i översiktsplanen Bygg Gotland och i den fördjupade översiktsplanen för Fårö påtalas behovet av en bro för utvecklingen av Fårö.

Nyligen fick Trafikverket ytterligare en aspekt att räkna med. När resenärernas omdömen om Trafikverkets 40 färjeleder sammanfattats är missnöjet stort med Fåröförbindelsen.

I snitt är nöjd-kundindex 81 för Trafikverkets leder. Fåröförbindelsen når bara upp till 70.

Inte för något av de tio olika områdena (bland annat tillgänglighet, information, komfort, turlista) når förbindelsen upp till genomsnittet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om