Henning Lawrence har under sina många år som taxichaufför haft åtskilliga körningar till olika utflyktsmål på Gotland. Ett av dessa är Krusmyntagården, drygt en mil norr om Visby. Vägen ner till butiken och restaurangen från väg 149, via Brissundsvägen, har en hastighetsbegränsningen på 40 kilometer i timmen. Det tycker Henning Lawrence är alldeles för högt.
– Det är befängt. Det går inte att ha en så hög hastighet i en backe, med sådana skarpa svängar, om man ska kunna köra säkert. Det kommer cyklister, folk med barnvagnar och så vidare, säger Henning Lawrence.
Han tycker att det i förebyggande syfte vore bra att sänka hastigheten på vägen.
– Jag tror att folk ligger i 40 kilometer i timmen ner för backen bara för att det är lagligt, men det är livsfarligt. Även om folk ligger några kilometer under begränsningen så är det farligt. Det går inte att manövrera på den vägen i den hastigheten, säger Henning Lawrence och fortsätter:
– Det är många som rör sig på vägen, framför allt under sommartid, och det kommer ske något olyckligt när som helst.
I Snäckbacken, några kilometer längre söderut, är det 30 kilometer i timmen. Henning Lawrence har svårt att förstå varför Brissundsvägen inte har samma begränsning.
– Det är en bredare väg ner för Snäckbacken än ner till Krusmyntagården. Matematiken går inte ihop. Hastighetsbegränsningar ska vara logiska, men det är det inte på den här vägen.
I augusti avslog länsstyrelsen hans ansökan om att sänka hastigheten till 20 kilometer i timmen.
Länsstyrelsen skriver i sitt avslag att de beslutade om lokala trafikföreskrifter i november 2023 gällande vägar i Brissund. Då sänktes hastigheten från 70 till 40 kilometer i timmen, efter att Trafikverket, Polisområde Gotland och Region Gotland fått yttra sig.
Den 30-skylt som tidigare funnits på vägsträckan, var enligt länsstyrelsen olagligt uppsatt av en privatperson. "Den togs ned i samband med att Trafikverket skyltade om till gällande 40 kilometer i timmen", skriver de i beslutet.
Enligt länsstyrelsen finns det inte heller stöd i lagen för att sänka till 20 kilometer i timmen, som Henning Lawrence önskar, eftersom lokala trafikföreskrifter endast får ligga mellan 30-110 kilometer i timmen när det kommer till hastighetsbegränsningar.
Länsstyrelsen avslutar sin motivering för avslaget med att "det inte är motiverat med hänsyn varken till trafiksäkerheten, framkomligheten eller miljön att sänka hastigheten ytterligare".