Enligt avtalet mellan Region Gotland och Gotlandsbuss ska fyra bussar bytas ut nästa år. Planen var att de nya fordonen skulle köras på biogas och att all kollektivtrafik med tiden ska byta till biogas. Regionen sökte statliga pengar hos Klimatklivet, men eftersom det återstår så kort tid av avtalsperioden blev det avslag.
Bytet till biogasbussar skulle innebära en merkostnad på åtta miljoner kronor. Utan statliga pengar blev bytet för dyrt. I juni beslutade därför regionstyrelsen att lägga ner biogasspåret och i stället ge Gotlandsbuss klartecken att satsa på HVO, en förnybar biodiesel som görs på slakteriavfall och vegetabiliska oljor.
Nu är beställningen gjord och i januari får Gotlandsbuss åtta bussar som kan köras på HVO. Till stadstrafiken har en ny biogasbuss beställts.
– HVO är ett väldigt intressant alternativ. Kollektivtrafiken på Gotland är sämst i landet på förnybara bränslen. Det har inte känts bra. Att byta till HVO är en fråga vi har drivit själva och nu har regionen inte längre något emot det, säger Gotlandsbuss vd Göran Hult.
Som GA berättade i lördags har Energifabriken AB fått pengar från Klimatklivet till att sätta upp ett tankställe för HVO i Visby. Redan innan det blev känt hade Gotlandsbuss börjat förbereda egen försörjning av bränslet.
– Vi har kommit så långt att vi har prisbilden klar och garantier för leveranser som räcker till tio bussar, säger Göran Hult.
På tre år har antalet biogasbilar i Region Gotlands fordonspark ökat till 170. Bytet från biogas till HVO i kollektivtrafiken innebär ändå att regionen får svårt att förbruka den mängd biogas man redan förskottsbetalat till Biogas Gotland. Men ekonomiskt spelar det ingen roll, konstaterar regionstyrelsen, eftersom besparingen med att köra på HVO motsvarar summan för den gas man inte förbrukar.
Valet mellan HVO och biogas ställs på sin spets nästa år, då kraven i nästa upphandling av kollektivtrafiken ska fastställas. En referensgrupp är redan under bildande. HVO är ett billigare alternativ för Region Gotland. Vid beslutet i juni om att godta HVO slog politikerna samtidigt fast att Region Gotlands biogasstrategi ligger fast, men att regionen ändå borde ta upp förhandlingar med Biogas Gotland.
Biogas Gotlands vd Magnus Ahlsten är oroad över utvecklingen:
– Regionen måste bestämma sig hur man tänker satsa framöver. Blir det HVO i kollektivtrafiken kommer vi inte att ha kunna fortsätta utbyggnaden av tankställen för biogas. Det i Lärbro blir klart i oktober, men vi kommer inte att flytta tankstället i Alva till Hemse.
Både Magnus Ahlsten och regionens ekostrateg Helena Andersson pekar på ett problem med HVO.
– Hela världsproduktionen av HVO räcker bara till att ersätta en liten del av Sveriges dieselförbrukning. Det finns dessutom ingen produktion på Gotland. Biogasen kan vi producera här, säger Helena Andersson.
2015 blev HVO skattebefriat. Den ökning som följde HVO har överraskat experterna. Energimyndigheten tror att ökningen blir ännu kraftigare fram till 2018, en effekt av att flera åkerier och kommuner valt det alternativet i övergången till fossilfria bränslen. Även Energimyndigheten varnar för att det kan bli brist på HVO.