En viktig sak att tänka på när man säljer sin bostad är flyttstädningen. Om inget annat avtalats ska bostaden vara väl städad och rengjord vid köparens tillträde. Men vad som menas med uttrycket "väl städad och rengjord" kan variera från person till person och inte minst mellan säljare och köpare.
- Det händer att köparen är missnöjd med säljarens städning, säger fastighetsmäklare Bernt Björkqvist vid Svensk Fastighetsförmedling i Visby.
Det räcker inte med att dammsuga och torka de ytor man ser. Allt skall vara rengjort, även bakom och i spisen, i kyl och frys och skåp och så vidare. Alla fläckar, all smuts och allt damm skall vara åtgärdat.
- Ofta vill säljaren snåla in på flyttstädningen även om man fått ordentligt betalt när man sålt, säger Roger Albrecht som driver hemserviceföretaget Kvalitetshem på Gotland som ibland anlitas för att göra om säljarens egen städning sedan köparen inte godkänt den.
Kostnaden för att låta en professionell städfirma ta hand om hela flyttstädningen beror självfallet på hur stor bostaden är men som ett riktmärke anger Roger Albrecht för en lägenhet på omkring 100 kvadratmeter 3 500 kronor efter det så kallade rut-avdraget. Företaget ansvarar då för att flyttstädningen görs enligt Mäklarsamfundets riktlinjer eller bostadsföretagets om det gäller en hyreslägenhet.