På fredagen skickade Rederi AB Gotland ut en bokslutskommuniké angående resultatet för föregående år, och det var trevlig läsning för aktieägarna. Under året ökade bolagets rörelseresutlat från 250 miljoner år 2014 till 462 miljoner kronor i fjol. Resultatet efter finansiella poster ökade från 329 miljoner kronor till 441 under samma period. Under 2015 hade man en total omsättning på strax över 2 miljarder kronor.
– Det man kan kommentera är att bokslutet för koncernen är bra, med en resultatförbättring som kommer utav en bättre intjäning på produkttankmarknaden. Det är en stor påverkande faktor tillsammans med vinst vid försäljning av produkttankfartyg, säger bolagets vd Håkan Johansson.
Utöver de två faktorerna pekar Håkan Johansson även på att man haft en positiv trend inom Gotlandstrafiken.
– Vi har haft en bra utveckling på den fronten. Under 2015 hade vi 1 650 000 passagerare med Destination Gotland, och vi har sett särskilt att andelen ickegotlänningar ökat med tio procent de senaste två åren. Det är ett trendbrott som inträffade för två år sedan, och den tillväxten av besökare har skett samtidigt gotlänningarnas resande faktiskt minskat litegrann.
Vad tror du det här trendbrottet kan bero på?
– Vår kampanj "Jorden runt på en ö" kan absolut vara en faktor. Vi har vässat marknadsföringen de senaste åren.
På frågan hur Håkan Johansson ser på bolagets framtid säger han att det lättaste är att se utmaningarna.
– Vi går in i en ny avtalsperiod där vi som operatör tar större operativa risker. Det är en stor utmaning att parera och ha beredskap för. Samtidigt har vi investerat stort i vår framtid, med två fartygsbyggen, så jag ser med tillförsikt på framtiden för Rederi AB Gotland.