Superbilen: Från noll till 100 på 2,7 sekunder

Gunnar Danielsson är en i en växande skara svenskar som äger en Tesla. Den är supermodern, men också supermiljövänlig. Tesla kombinerar lyx med gott samvete, menar Gunnar Danielsson.

Ägare. Gunnar Danielsson ångrar inte att han bytt bil till en miljövänlig Tesla.

Ägare. Gunnar Danielsson ångrar inte att han bytt bil till en miljövänlig Tesla.

Foto: Emma Härdin

BLIXTSNABB ELBIL2016-09-27 08:00

Gunnar Danielsson körde glatt sin Land Rover pickup när han en dag för två år sedan fick chansen att provköra en Tesla modell S. En upplevelse som gjorde ett starkt intryck på honom, två år senare är han själv ägare till den omskrivna elbilen.

– Jag hade ingen uppfattning om Teslan vid den tidpunkten, och jag hade inte något som helst intresse för elbilar så när som på min lilla elektriska fyrhjuling Renault Twizy som jag hade köpt något år innan. Men efter provkörningen bestämde jag mig ganska snart för att jag ville ha en egen.

Än så länge tillhör Tesla inte direkt segmentet familjebil, även om den ligger ovanligt säkert på vägen med sina 2,2 ton och sina autopilotsfunktioner. Med cirka 800 000 kronor på kontot kan du köra hem basmodellen av den rivstartande elbilen som för de flesta än så länge endast är en ouppnåelig dröm.

– Jag kommer antagligen alltid att köra en Tesla, den kan jag stå för. Det skulle kännas allt för vräkigt att komma med en Porsche eller annan så kallad lyxbil, men Teslan skäms jag inte för, det är en stor bil i en diskret förpackning, säger Gunnar Danielsson och tillägger:

– Jag kör min Tesla överallt. Kanske inte genom en tät skog som repar lacken men jag kör obehindrat över gropiga, ojämna vägar. Teslan har fyra olika fjäderlägen. Kör du upp på någon av gotlandsfärjorna kan det vara bra att höja upp bilen till högsta läget. Kör du över en vägbula, som t ex vid Norderport, kommer bilen automatiskt höjas nästa gång du kör samma rutt. Ännu en av alla funktioner som förenklar bilkörningen lite.

Om några år räknar Tesla med att kunna producera en familjebil som kommer att ligga i en billigare prisklass. Runt 300 000 kronor kommer den att kosta, exklusive tillval. En stor primärkostnad för de allra flesta, men om vi tittar lite närmare på driftkostnaderna kanske prisbilden känns något mer rimlig.

– Bor du i villa kan du ladda bilen direkt ur ditt 220 voltsuttag. Det blir en kostnad på cirka 80 kronor per full laddning, vilket alltså blir ungefär två kronor per mil, säger Gunnar Danielsson som menar att den som satsar på en elbil snart kommer att tjäna in kostnaden i drivmedel.

Teslan är världens idag snabbaste sedan med en otrolig accelerationshastighet på 2,7 sekunder från noll till hundra km/h.

– Det gäller att vara förberedd, luta huvudet mot stolskudden och trycka plattan i mattan. Och att vara stadig på handen, säger Gunnar med ett leende.

Företaget Tesla grundades 2003 och är kända för att vara en av de första biltillverkarna som satsar på autopilotsfunktioner. Exempelvis är vissa modeller utrustade med automatiskt körfältsbyte som håller koll på hur du ligger i ditt körfält och som byter fil åt dig när du använder blinkern.

– Det är en vanesak, det kändes rejält mysko första gångerna jag använde mig av automatiskt körfältsbyte, säger Gunnar Danielsson med ett skratt. Men bilen kräver att du är närvarande, och att du har händerna i kontakt med ratten.

Han välkomnar övergången från bränsle till elbil, och tycker att det är en självklarhet att Gotland ligger i framkant med utvecklingen.

– Gotland är optimalt för elbilar eftersom det är så korta avstånd behöver du aldrig riskera att köra med för lågt batteri. Dessutom är ön väl förberedd för övergången till elbilar och laddhybrider. Det märks att det blir mer och mer vanligt med elbilar på ön, inte minst vid laddstationerna som ofta är upptagna, säger Gunnar med ett skratt och tillägger:

– Nackdelen är ju som du säkert förstår att man inte är helt fri att bara ge sig av. Det kräver lite mer planeringen än när du kör på drivmedel. Men det lär man sig ganska fort, och bilen indikerar också när du behöver ladda och var närmaste station finns.

Själv kör han sin Tesla med stolthet och kan inte tänka sig att någonsin köra någonting annat.

– Det är roligt att vara en av elbilspionjärerna, säger Gunnar. Det känns bra att inte behöva skita ner miljön och jag kommer nog aldrig mer att köpa en bränslebil.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!