Trafikplatsen Àr tidvis vÀldigt anstrÀngd nÀr trafik frÄn hamnen och fÀrjorna i ena riktningen ska samsas med trafik till och frÄn bÄde lÀnsstyrelsen och Region Gotland. En cirkulationsplats skulle kunna lösa trafikflödet lÄngt bÀttre Àn de trafikljus som finns dÀr idag. Men för att kunna bygga en cirkulatsionplats krÀvs mer yta. Och pÄ den ytan stÄr biotopskyddade trÀd, som inte fÄr huggas ner hur som helst.
ââDet gĂ„r en lĂ„ng allĂ© utmed vĂ€gen VisborgsallĂ©n. Och allĂ©er Ă€r biotopskyddade, sĂ€ger Henrik Johansson, naturvĂ„rdshandlĂ€ggare vid LĂ€nsstyrelsen pĂ„ Gotland.
Allén ser för gemene man ut att sluta dÀr Visborgsallén möter Langs vÀg, men sÄ Àr faktiskt inte fallet.
ââOm en allĂ© Ă€r lite sönderkapad, med trĂ€d som försvunnit men det finns en rest lite lĂ€ngre bort, dĂ„ Ă€r den resten ocksĂ„ skyddad. I det hĂ€r fallet Ă€r det sĂ„ att VisborgsallĂ©n fortsatte till korsningen AllĂ©gatan-Stenkumla vĂ€g för lĂ€nge sedan. Och det stĂ„r en del trĂ€d kvar frĂ„n den allĂ©n men de Ă€r pĂ„ andra sidan fĂ€rjeleden nu. SĂ„ de har ett skydd nu, sĂ€ger Henrik Johansson.
För att fÄ bort de aktuella trÀden krÀvs dispens frÄn lÀnsstyrelsen. Vilket kan gÄ igenom om man har goda skÀl. Ofta fÄr man ocksÄ plantera trÀd nÄgon annanstans som kompensation för att ta ner de aktuella trÀden, om dispensen gÄr igenom. Henrik Johansson kan inte uttala sig kring om det Àr troligt om en ansökan skulle gÄ igenom eller ej, eftersom det Àr ett arbete som görs efter att ansökan kommit in. Men en tidigare dispens som gÄtt igenom Àr vid korsningen Allégatan-Stora törnekvior.
â DĂ€r byggdes en rondell för nĂ„gra Ă„r sedan och dĂ„ fick man ta ner nĂ„gra oxlar. Vi tyckte dĂ„ att det var okej för att lösa trafiksituationen. DĂ„ fick man krav pĂ„ att komplettera med ett par trĂ€d, och man förstĂ€rkte vid AllĂ©gatan dĂ€r det tidigare försvunnit trĂ€d och planterade i de luckorna.